Dzisiaj jest 12 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

PKO Bank Polski ostrzega klientów przed nowymi oszustwami

Klienci PKO Banku Polskiego powinni zachować wyjątkową ostrożność, gdyż przestępcy coraz częściej podszywają się pod bank, usiłując wyłudzić wrażliwe informacje. Cyberprzestępcy zachęcają do pobrania fałszywych aplikacji bankowych, co może prowadzić do kradzieży pieniędzy. PKO BP przestrzega swoich klientów przed tym niebezpieczeństwem oraz apeluje o rozwagę.

Kreatywność oszustów

Przestępcy wykazują się rosnącą pomysłowością w działaniach wymierzonych w nasze konta bankowe. Często wykorzystują nieuwagę ofiar lub fałszywie uwiarygadniają swoje działania, podszywając się pod instytucje publiczne, znane firmy czy osoby zaufania publicznego. W ostatnich dniach klienci PKO BP są namawiani do pobrania lub aktualizacji aplikacji bankowej — to kolejna próba oszustwa.

Uwaga na fałszywą aplikację

CSIRT KNF, zespół zajmujący się reagowaniem na incydenty bezpieczeństwa w sektorze finansowym, ostrzega przed złośliwą aplikacją podszywającą się pod PKO BP. Aplikacja ta stara się nakłonić użytkowników do weryfikacji danych przez przyłożenie karty płatniczej do smartfona oraz do wprowadzenia poufnych informacji, takich jak identyfikator klienta, data urodzenia czy kod PIN.

„Nie dajcie się okraść i instalujcie aplikacje tylko z zaufanych źródeł” — czytamy w komunikacie na platformie X.

Wzrost oszustw z wykorzystaniem technologii

Podobny schemat oszustwa był obserwowany w zeszłym roku w Czechach, gdzie złośliwe oprogramowanie było stosowane do wyłudzania danych, w tym kodu PIN kart płatniczych, a następnie wypłat środków przy użyciu metody NFC Relay, jak informuje CSIRT KNF.

Phishing – niebezpieczna pułapka

Nazwa „phishing” nieprzypadkowo kojarzy się z wędkarstwem — cyberprzestępcy rzucają „przynętę” w postaci fałszywych wiadomości e-mail lub SMS-ów. Wiadomości te są przekonujące i mogą wydawać się autentyczne, pochodząc od sklepów, firm kurierskich czy banków, a ich celem jest nakłonienie nas do ujawnienia poufnych danych.

Jak rozpoznać fałszywe wiadomości?

Warto więc być czujnym i umieć odróżniać niebezpieczne komunikaty. W przypadku wątpliwości, zawsze warto skontaktować się bezpośrednio z bankiem. Zachowując ostrożność i zdrowy rozsądek, możemy znacznie zredukować ryzyko stania się ofiarą oszustwa.

O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie