Ponad rok po wprowadzeniu zmian w mediach publicznych, niemal każde drugie polskie serce bije w rytm pozytywnej oceny rzetelności oraz jakości Telewizji Polskiej i Polskiego Radia – tak wynika z sondażu przeprowadzonego przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski. Zbadano opinie społeczeństwa, które ujawniły, że 50,5 procent ankietowanych ma dobre zdanie o telewizyjnej i radiowej ofercie publicznej.
Zmiany w Mediach Publicznych
Po przejęciu władzy przez rząd Donalda Tuska na czołowych stanowiskach w telewizji i radiu zaszły istotne zmiany. Wydarzenia te towarzyszyła rotacja wśród dziennikarzy, którzy niejednokrotnie przenosili się do konkurencyjnych stacji, takich jak Telewizja Republika czy WPolsce24.
Sondaż United Surveys
W ramach badania, respondenci zostali zapytani o swoje opinie na temat zmian, jakie miały miejsce w mediach publicznych. Pozytywne oceny wyraziło 50,5 procent uczestników badania. Wśród nich 15,1 procent oznaczyło odpowiedź „zdecydowanie pozytywnie”, a 35,4 procent zadeklarowało ocenę umiarkowanie pozytywną.
Na negatywne wrażenia związane z nowością w mediach publicznych wskazało 29,7 procent badanych. W tej grupie 16,2 procent wybrało „raczej negatywnie”, a 13,5 procent zaznaczyło „zdecydowanie negatywnie”. Natomiast 19,8 procent nie miało zdania na ten temat.
Opinie Niezależnych Wyborców
Osoby, które nie identyfikują się z żadnym ugrupowaniem politycznym, mają zróżnicowane poglądy na temat zmian w mediach publicznych. W tej grupie 42 procent respondentów oceniło te zmiany pozytywnie, przy czym 2 procent wskazało na „zdecydowanie pozytywną” opinię, a 40 procent na „umiarkowanie pozytywną”. Negatywnie oceniło zmiany 39 procent uczestników, w tym 37 procent jako „raczej negatywnie”, a 2 procent jako „zdecydowanie negatywnie”. 19 procent niezdecydowanych wskazuje na niepewność.
Feedback Sympatyków Koalicji Rządzącej
Sympatycy rządowej koalicji (KO, Trzecia Droga, Lewica) w zdecydowanej większości chwalą działalność mediów publicznych po przeprowadzonych zmianach. Aż 76 procent z tej grupy wyraża pozytywną opinię na ten temat, z czego 30 procent opowiedziało się za odpowiedzią „zdecydowanie pozytywnie”, a 46 procent za „raczej dobrze”. Tylko 5 procent ma zdanie negatywne, przy czym wszyscy wskazali na opcję „raczej negatywnie”, a 19 procent nie ma wyrobionej opinii.
Zdecydowany Negatyw w Opozycji
W zupełnie przeciwnym tonie są głosy sympatyków opozycji (PiS i Konfederacja). W tej grupie aż 60 procent ocenia zmiany w mediach publicznych negatywnie – 38 procent wyraziło opinię zdecydowanie negatywną, a 22 procent umiarkowanie negatywną. Pozytywne oceny deklaruje jedynie 18 procent, wszyscy z tej grupy wskazują na „raczej pozytywnie”, a 22 procent to osoby niezdecydowane w kwestii oceny mediów publicznych.
Jak widać, zmiany w mediach publicznych budzą skrajne reakcje w społeczeństwie. Rządzący i ich zwolennicy widzą w tym nowy porządek, natomiast opozycja – nieunikniony regres. Jak twierdzą niektórzy komentatorzy, najważniejsze pozostaje pytanie, w jakim kierunku podążą media publiczne i czy będą potrafiły pogodzić rosnące oczekiwania społeczeństwa z ich misją i rolą w zdemokratyzowanym społeczeństwie.
Źródło/foto: Onet.pl Grand Warszawski / Shutterstock.