Kolejowy Most Zwodzony nad Regalicą
Kolejowy most zwodzony nad Regalicą, zbudowany w 1877 roku, był najdłużej funkcjonującym mostem tego typu w Polsce oraz najdłuższym mostem z napędem mechanicznym w Europie. Obiekt znajdował się na trasie kolejowej Wrocław – Szczecin, w pobliżu stacji Szczecin Port Centralny.
Historia i Modernizacja
Pierwotnie most miał obrotowe przęsło, które zostało zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą podczas modernizacji w latach 1933-1935. W 1945 roku most został wysadzony przez wycofujących się Niemców, a jego odbudowa miała miejsce w 1949 roku.
Mechanizm Podnoszenia
Mechanizm podnoszenia mostu oparty był na dwóch wycinkach kół zębatych po obu stronach toru. Dzięki przetaczaniu po bieżniach, przęsło mogło być podnoszone. Przeciwwaga, umieszczona nad główkami szyn, zapewniała równowagę podczas otwierania mostu.
Most był dostosowany do ruchu pociągów elektrycznych poprzez zastosowanie nietypowej sieci trakcyjnej, która umożliwiała przejazd bez składania pantografów, jednak z powodu ryzyka uszkodzenia, zalecano ich opuszczanie przed wjazdem na most.
Wymiary i Uszkodzenia
Most składał się z pięciu przęseł, a jego całkowita długość wynosiła około 262 m, w tym przęsło zwodzone mierzyło 17,5 m. W czerwcu 2010 roku most doznał poważnych uszkodzeń wskutek kolizji z barką.
Zamknięcie i Nowa Budowa
25 stycznia 2023 roku most został zamknięty dla ruchu pociągów, a jego część rozebrano. 10 grudnia 2023 roku otwarto nowo wybudowany most, który umożliwia przejazd z prędkością do 120 km/h. 16 maja 2024 roku mostowi nadano imię dr. inż. Andrzeja Krefta.
Film o Moście
Most był również tematem krótkometrażowego filmu „Most”, który zdobył nominację do Oscara w 2004 roku w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film aktorski.
Podsumowanie
Kolejowy most zwodzony nad Regalicą to ważny obiekt inżynieryjny, który przeszedł długą historię modernizacji i odbudowy. Jego unikalny mechanizm oraz znaczenie w transportcie kolejowym czynią go interesującym punktem na mapie Polski.