Dzisiaj jest 11 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

39.M Csaba

Chcę dodać własny artykuł

„`html

39.M Csaba

39.M Csaba to węgierski opancerzony samochód rozpoznawczy z okresu II wojny światowej, zaprojektowany przez Miklosa Strausslera, który w tamtym czasie mieszkał w Wielkiej Brytanii. Pojazd bazował na wcześniejszych projektach tego konstruktora oraz na modelu Alvis AC II.

Specyfikacja techniczna

  • Typ pojazdu: samochód pancerny
  • Trakcja: kołowa
  • Załoga: 3 osoby
  • Silnik: 8-cylindrowy German Ford o mocy 90 KM
  • Transmisja: mechaniczna
  • Pancerz: 9–13 mm
  • Wymiary: Długość: 4,52 m, Szerokość: 2,10 m, Wysokość: 2,27 m
  • Masa bojowa: 5 950 kg
  • Prędkość maksymalna: 65 km/h
  • Zasięg: 150 km
  • Uzbrojenie:
    • 1 działko 36M kal. 20 mm
    • 1 karabin maszynowy 34/37 AM MG kal. 8 mm

Produkcja i użytkowanie

Po próbach w 1939 roku, 39.M Csaba został wprowadzony do służby jako samochód rozpoznawczy. W latach 1939–1941 wyprodukowano 93 egzemplarze w zakładach Manfred Weiss. Produkcja była opóźniona z powodu realizacji projektów czołgów. Istniała także wersja dowodzenia 40.M Csaba, która różniła się od podstawowej dodatkowym wyposażeniem radiowym, jednak liczba wyprodukowanych egzemplarzy tej wersji nie jest znana.

Samochody Csaba znalazły zastosowanie w kompaniach rozpoznawczych batalionów kawalerii w dywizjach piechoty, gdzie używano ich w grupach po pięć sztuk.

Bibliografia

  • Brak dostępnych źródeł.

Linki zewnętrzne

„`