Od początku stycznia tego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zanotował imponujący napływ ponad 298,3 tysiąca wniosków o tzw. rentę wdowią. To nowe świadczenie wprowadza możliwość częściowego łączenia renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnymi świadczeniami emerytalnymi lub rentowymi. W najnowszym komunikacie ZUS szczegółowo opisuje, jak najlepiej przygotować się do złożenia wniosku o rentę wdowią bezpośrednio w jednym z oddziałów.
Termin Wypłaty I Zasady Składania Wniosków
Wypłata renty wdowiej rozpocznie się 1 lipca 2025 roku. Aby otrzymać to wsparcie od tej daty, osoby starsze powinny złożyć swoje wnioski najpóźniej do 31 lipca 2025 roku. W przeciwnym razie, jeśli dokumentacja wpłynie po tym terminie, renta wdowia zacznie być wypłacana dopiero od miesiąca, w którym wniosek został złożony.
Renta wdowia ma na celu wsparcie finansowe osób, które straciły współmałżonka. Uprawnieni do tego świadczenia mogą wybrać jedną z dwóch opcji, co pozwala na dostosowanie wysokości otrzymywanych środków do indywidualnych potrzeb. Takie podejście ma zredukować ubóstwo wśród seniorów, którzy często muszą zmagać się z trudnościami finansowymi po stracie bliskiej osoby.
Kto Może Ubiegać Się o Rente Wdowią?
Renta wdowia przysługuje osobom, które osiągnęły wiek emerytalny – 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Aby ubiegać się o rentę rodzinną po zmarłym małżonku, trzeba mieć prawo do tego świadczenia nabyte nie wcześniej niż pięć lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Na świadczenie to nie mogą liczyć osoby, które po śmierci małżonka wstąpiły w nowy związek małżeński. Co ciekawe, osoby pobierające tylko jedno z wymaganych świadczeń (takie jak emerytura czy renta) muszą najpierw uzyskać to drugie, zanim będą mogły złożyć wniosek o rentę wdowią.
Jak Złożyć Wniosek?
Aby złożyć wniosek o rentę wdowią, należy użyć specjalnego formularza ERWD, dostępnego na stronie ZUS. Można go wypełnić online za pośrednictwem platformy PUE ZUS, dostarczyć osobiście do placówki lub wysłać pocztą.
Dla tych, którzy nie czują się pewnie w kwestii formalności, ZUS oferuje pomoc pracowników, którzy doradzą i pomogą w wypełnieniu wniosku. Aby proces ten przebiegł sprawnie, warto przygotować się na kilka kluczowych pytań, takich jak numer PESEL, data śmierci małżonka, po którym przysługuje renta rodzinna, oraz informacje dotyczące wspólnego prowadzenia gospodarstwa domowego. Na wizytę w oddziale ZUS-u dobrze jest zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty.
Dla osób, które mają już przyznane obie formy świadczeń, dołączanie dodatkowych dokumentów nie jest wymagane. Seniorzy mogą też skorzystać z specjalnej ankiety dostępnej na stronie ZUS, która pomoże ustalić, czy przysługuje im renta wdowia. Po jej wypełnieniu można użyć kalkulatora, aby oszacować wysokość świadczenia. Dodatkowe pytania można kierować do konsultantów ZUS, korzystając z e-wizyty lub infolinii.
Źródło/foto: Interia