Dzisiaj jest 7 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

CASA C-295

Chcę dodać własny artykuł

CASA C-295

CASA C-295, znany również jako EADS CASA C-295, to średniej wielkości samolot transportowy produkowany przez hiszpańskie zakłady Construcciones Aeronáuticas SA, obecnie część holdingu Airbus. Jego konstrukcja opiera się na wcześniejszym modelu CASA CN-235, z ulepszonym zasięgiem i większą ładownością.

Specyfikacja Techniczna

  • Typ: Samolot transportowy
  • Załoga: 2 pilotów, 1 inżynier pokładowy, opcjonalnie technik załadunku
  • Data oblotu: 28 listopada 1997
  • Lata produkcji: Od 1999, 220 egzemplarzy do 2024
  • Napęd: 2 silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW127G
  • Masa startowa: 21,000 kg (normalna), 23,200 kg (maksymalna)
  • Zasięg: 5,630 km (maksymalny), 2,198 km (z ładunkiem 8000 kg)
  • Prędkość przelotowa: 480 km/h
  • Ładowność: 9,250 kg
  • Liczba miejsc: 69-78 żołnierzy lub 27 rannych z 4 sanitariuszami

Historia i Użytkowanie

Polska była pierwszym klientem eksportowym, zamawiając 8 samolotów C-295M w 2001 roku. Obecnie Siły Powietrzne RP dysponują 16 maszynami, które są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji i obrony. Koszt zakupu bez dodatkowego wyposażenia wynosi około 25 milionów dolarów, a koszt eksploatacji to 3184 zł za godzinę lotu.

Katastrofa pod Mirosławcem

23 stycznia 2008 roku, jedna z maszyn C-295M, użytkowana przez Siły Powietrzne, uległa katastrofie podczas lądowania w Mirosławcu. Na pokładzie znajdowało się 20 osób, wszyscy zginęli. Przyczyny katastrofy obejmowały niewłaściwy dobór załogi oraz niekorzystne warunki atmosferyczne.

Użytkownicy

Od 2000 roku, EADS CASA sprzedała 281 samolotów C-295 do 31 krajów. Użytkownicy obejmują:

  • Hiszpania – 13 maszyn
  • Polska – 16 maszyn
  • Egipt – 24 maszyny
  • Brazylia – 13 maszyn
  • Indie – 56 maszyn w produkcji
  • Wietnam – 3 maszyny
  • Uzbekistan – 4 maszyny
  • Kazachstan – 9 maszyn
  • Kanada – 15 maszyn

Samolot oferowany jest w różnych wersjach, w tym transportowej, patrolowej oraz do wczesnego ostrzegania. W 2016 roku testowano również moduł do podawania paliwa, przekształcając C-295 w latającą cysternę.