Lamborghini Diablo (1990–1998)
Model Diablo, wprowadzony przez Lamborghini 21 stycznia 1990 roku, zastąpił Countacha. Cena początkowa wynosiła 240 000 dolarów. Samochód był napędzany silnikiem V12 o pojemności 5,7 litra, generującym moc 492 KM i moment obrotowy 580 Nm, co pozwalało na przyspieszenie do 100 km/h w 4 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 325 km/h.
Wyposażenie i opcje
Diablo oferował lepsze wyposażenie niż jego poprzednik, w tym regulowane siedzenia, elektryczne szyby oraz system stereo. Wśród opcji dostępnych dla tego modelu znalazły się między innymi: fotel kierowcy, zmieniarka CD i subwoofer, a także ekskluzywny zegar Breguet.
Diablo VT (1993–2001)
W 1993 roku wprowadzono wersję VT, która dodała napęd na wszystkie koła oraz nowy system zawieszenia. Pomimo wielu ulepszeń, wciąż brakowało systemu ABS. Wersja ta była wizualnie podobna do podstawowego modelu.
Diablo SE30 i SE30 Jota (1993–1996)
Diablo SE30, wprowadzony z okazji 30-lecia Lamborghini, był lżejszy i mocniejszy od standardowego modelu, z silnikiem o mocy 527 KM. Zbudowano zaledwie 150 egzemplarzy. Wersja Jota była jeszcze bardziej wyścigowa, z mocą 595 KM.
Facelifting i Diablo SV (1999)
Lifting w 1999 roku uprościł gamę modeli, a Diablo SV stało się nowym podstawowym modelem. Zmieniono reflektory i wnętrze, wprowadzając nowe koła oraz silnik o mocy 536 KM.
Diablo VT 6.0 (1998–2001)
VT 6.0, wprowadzony po przejęciu Lamborghini przez Audi, charakteryzował się nowoczesnym stylem oraz mocą 550 KM. Osiągi wynosiły 0-100 km/h w 3,9 s, a prędkość maksymalna to 335 km/h.
Roadster Diablo VT
Model Roadster, wprowadzony w 1995 roku, miał zmodyfikowane nadwozie oraz dach targa. Wersja z 1998 roku osiągała moc 530 KM.
Diablo GT i GT1 Stradale
Diablo GT, wprowadzony w 1999 roku, był wersją torową z silnikiem 6,0 l o mocy 575 KM. Diablo GT1 Stradale, zaprojektowane do wyścigów Le Mans, nigdy nie zadebiutowało z powodu problemów technicznych.
Diablo GTR (2000)
Diablo GTR, opracowany na sezon 2000, był wyczynową wersją Diablo GT z mocą 598 KM. Wnętrze zostało odchudzone, a samochód zyskał znaczne modyfikacje aerodynamiczne.
Podsumowanie
Lamborghini Diablo, wyprodukowane w latach 1990–2001, stało się ikoną supersamochodów, łącząc nowoczesny design z wysokimi osiągami. Model ten był dostępny w wielu wersjach, w tym torowych i limitowanych edycjach, co podkreśla jego wyjątkowość w historii motoryzacji.