Dzisiaj jest 5 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Dopalacz (lotnictwo)

Chcę dodać własny artykuł

Dopalacz w silnikach turboodrzutowych

Dopalacz to urządzenie stosowane głównie w samolotach bojowych, a sporadycznie w cywilnych, takich jak Concorde czy Tu-144. Jego główną funkcją jest zwiększenie ciągu silnika turboodrzutowego poprzez spalanie dodatkowego paliwa za turbiną, co może skutkować przyrostem ciągu o kilkadziesiąt procent.

Budowa i działanie dopalacza

Dopalacz składa się z kilku kluczowych elementów:

  • pompy paliwa
  • wtryskiwaczy
  • stabilizatorów płomienia
  • dyszy wylotowej z regulowanym polem przekroju
  • układu automatycznej regulacji

Proces dopalania polega na wtryskiwaniu dodatkowej ilości paliwa za turbiną, co zwiększa temperaturę oraz ciśnienie przepływających gazów. Włączenie dopalania wiąże się z automatycznym zwiększeniem przekroju dyszy wylotowej, co może przyczynić się do wzrostu ciągu o ponad 50%, zależnie od typu silnika i warunków lotu.

Ograniczenia i zastosowanie

Dopalanie jest stosowane głównie w określonych fazach lotu, takich jak start, przyspieszanie czy misje bojowe, z uwagi na niską sprawność termodynamiczną i wysokie zużycie paliwa. Wyjątek stanowi SR-71, w którym dopalacze były używane w trybie ciągłym.

Zalety dopalacza

  • Spalanie dodatkowego paliwa za turbiną zwiększa żywotność łopatek turbiny.
  • Zwiększenie ciągu nie prowadzi do zmiany wymiarów zewnętrznych silnika, co ułatwia jego zabudowę w samolotach myśliwskich i myśliwsko-bombowych.