Jean Dubuffet
Jean Dubuffet (1901-1985) był francuskim malarzem i rzeźbiarzem, znanym z odkrywczej postawy wobec sztuki. Odrzucając tradycyjne konwencje, Dubuffet skupił się na sztuce nieprofesjonalnej, zwanej „art brut”, traktując ją na równi z dziełami profesjonalnych artystów. W szczególności interesował się twórczością osób chorych psychicznie oraz dzieci.
Życiorys
Dubuffet urodził się w Hawrze w rodzinie zajmującej się handlem winem. Już jako dziecko wykazywał talent artystyczny, tworząc prace w tajemnicy przed rodziną. W wieku 15 lat rozpoczął naukę rysunku i malarstwa, jednak szybko zniechęcił się do klasycznej edukacji artystycznej. Po przeprowadzce do Paryża w 1918 roku, związał się z ruchem dada oraz poznał wielu awangardowych artystów.
W 1923 roku, po zdemobilizowaniu, zdecydował się na karierę w rodzinnej firmie, jednak wkrótce wrócił do malarstwa. W latach 30. XX wieku ożenił się i zarządzał hurtownią win, aż w 1937 roku poświęcił się wyłącznie sztuce.
Powrót do malowania
Rok 1942 uznawany jest za przełomowy w jego karierze. Dubuffet zaczął tworzyć pod wpływem swoich doświadczeń z „art brut”, a jego prace, choć kontrowersyjne, zaczęły zdobywać uznanie. Po wojnie jego twórczość zyskała popularność, a w 1947 roku wystawił swoje prace w Nowym Jorku, gdzie spotkały się z pozytywnym odbiorem.
W latach 50. Dubuffet zajął się różnymi tematami, w tym abstrakcyjnymi pejzażami inspirowanymi Afryką. Pracował także nad nowymi technikami, łącząc materiały budowlane z malarstwem.
Cykl l’Hourloupe
W 1962 roku Dubuffet rozpoczął pracę nad najbardziej znanym cyklem „l’Hourloupe”, który trwał do 1974 roku. Jego prace z tego okresu charakteryzowały się fantazyjnymi formami, które zdobione były kolorami i schematycznym pismem. W późniejszych latach tworzył także trójwymiarowe kompozycje architektoniczne.
Ostatnie lata
Mimo problemów zdrowotnych w ostatnich latach życia, Dubuffet kontynuował pracę twórczą, tworząc nowe serie obrazów i kolaży. W 1985 roku, po długiej chorobie, zmarł w Paryżu.
Twórczość
Dubuffet był znany z malowania w sposób surowy i ekspresyjny, często korzystał z technik przypominających murarstwo. Jego prace odzwierciedlały bunt przeciwko społecznym konwencjom i były inspirowane życiem na marginesie.
Wybrane dzieła
- Wiejski dom (1944)
- Wielki akt węglisty (1944)
- Kokarda na kapeluszu (1946)
- Modniś (1948)
- Królowie kier (1964)
Dubuffet pozostawił po sobie bogaty dorobek artystyczny, który wywarł wpływ na rozwój sztuki współczesnej.