Dzisiaj jest 31 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Nowe autobusy elektryczne dla Krakowa: dwóch producentów wyraża chęć współpracy

Firmy Solaris oraz Irizar zgłosiły swoje oferty na dostawę nowoczesnych autobusów elektrycznych dla Krakowa. Ceny obu propozycji są ze sobą zbliżone, jednak nie są one jedynym czynnikiem decydującym o wyborze. Kluczowe będą także aspekty techniczne. Teraz czas na dokładną analizę tych ofert.

AUTOBUSY ELEKTRYCZNE DLA KRAKOWA

Miasto planuje zakupić 32 autobusy z napędem elektrycznym. Wśród tych pojazdów 22 będą miały 12 metrów długości, natomiast 10 to przegubowce o długości 18 metrów. Oferenci dostosowali swoje propozycje do tych wymagań. Solaris wycenił 12-metrowy autobus na kwotę 2 321 800 zł netto, przegubowy na 3 196 800 zł, a ładowarkę na 97 200 zł. Irizar natomiast zaproponował, że za 12-metrowego busa weźmie 2 349 196 zł netto, a za przegubowego 3 451 375 zł, dodając 105 102 zł za ładowarkę.

NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

Wszystkie nowe autobusy będą wyposażone w innowacyjne systemy umożliwiające ładowanie zarówno za pomocą klasycznych złącz, jak i pantografów. Dzięki temu, każdy z pojazdów będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowo, nowe autobusy będą posiadały system pełnego monitoringu, rozbudowaną informację pasażerską, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.

INFRASTRUKTURA ŁADOWANIA W KRAKOWIE

MPK intensywnie rozwija infrastrukturę do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Na terenie zajezdni Wola Duchacka powstaje aktualnie 35 stanowisk ładowania przez pantograf, a dodatkowo planowane jest zbudowanie kolejnych 25. Prace nad szybkimi stanowiskami ładowania również są w toku. Dwa takie urządzenia zainstalowano na pętli Kurdwanów, gdzie wcześniej powstały dwie stacje. Dodatkowe trzy znajdują się na pętli Azory, a jedno na pętli Rżąka.

ROZWOJOWE AMBICJE MPK

Po zakończeniu wszystkich inwestycji, na zajezdni Wola Duchacka MPK będzie dysponować 142 stanowiskami do ładowania – zarówno wolnego, jak i szybkiego. W całym Krakowie planowane jest uruchomienie 20 szybkich ładowarek, z możliwością rozbudowy tej sieci. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową dwóch nowych ładowarek przy pętli autobusowo-tramwajowej Wzgórza Krzesławickie oraz przy ul. Konopnickiej na pętli Os. Podwawelskie.

Wraz z rozwojem floty autobusowej oraz modernizacją infrastruktury, Kraków staje się coraz bardziej ekologiczną metropolią. Czas na innowacje i zmiany, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz ochronę środowiska. Oby te ambitne projekty zakończyły się powodzeniem, a krakowskie ulice zapełniły się nowoczesnymi, cichymi autobusami elektrycznymi!

O autorze:

Remigiusz Buczek

Piszę tu i tam, a bardziej tu. Zainteresowania to sport, polityka, nowe technologie.
Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie