Firmy Solaris oraz Irizar zgłosiły swoje oferty na dostawę nowoczesnych autobusów elektrycznych dla Krakowa. Ceny obu propozycji są ze sobą zbliżone, jednak nie są one jedynym czynnikiem decydującym o wyborze. Kluczowe będą także aspekty techniczne. Teraz czas na dokładną analizę tych ofert.
AUTOBUSY ELEKTRYCZNE DLA KRAKOWA
Miasto planuje zakupić 32 autobusy z napędem elektrycznym. Wśród tych pojazdów 22 będą miały 12 metrów długości, natomiast 10 to przegubowce o długości 18 metrów. Oferenci dostosowali swoje propozycje do tych wymagań. Solaris wycenił 12-metrowy autobus na kwotę 2 321 800 zł netto, przegubowy na 3 196 800 zł, a ładowarkę na 97 200 zł. Irizar natomiast zaproponował, że za 12-metrowego busa weźmie 2 349 196 zł netto, a za przegubowego 3 451 375 zł, dodając 105 102 zł za ładowarkę.
NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE
Wszystkie nowe autobusy będą wyposażone w innowacyjne systemy umożliwiające ładowanie zarówno za pomocą klasycznych złącz, jak i pantografów. Dzięki temu, każdy z pojazdów będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowo, nowe autobusy będą posiadały system pełnego monitoringu, rozbudowaną informację pasażerską, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.
INFRASTRUKTURA ŁADOWANIA W KRAKOWIE
MPK intensywnie rozwija infrastrukturę do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Na terenie zajezdni Wola Duchacka powstaje aktualnie 35 stanowisk ładowania przez pantograf, a dodatkowo planowane jest zbudowanie kolejnych 25. Prace nad szybkimi stanowiskami ładowania również są w toku. Dwa takie urządzenia zainstalowano na pętli Kurdwanów, gdzie wcześniej powstały dwie stacje. Dodatkowe trzy znajdują się na pętli Azory, a jedno na pętli Rżąka.
ROZWOJOWE AMBICJE MPK
Po zakończeniu wszystkich inwestycji, na zajezdni Wola Duchacka MPK będzie dysponować 142 stanowiskami do ładowania – zarówno wolnego, jak i szybkiego. W całym Krakowie planowane jest uruchomienie 20 szybkich ładowarek, z możliwością rozbudowy tej sieci. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową dwóch nowych ładowarek przy pętli autobusowo-tramwajowej Wzgórza Krzesławickie oraz przy ul. Konopnickiej na pętli Os. Podwawelskie.
Wraz z rozwojem floty autobusowej oraz modernizacją infrastruktury, Kraków staje się coraz bardziej ekologiczną metropolią. Czas na innowacje i zmiany, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz ochronę środowiska. Oby te ambitne projekty zakończyły się powodzeniem, a krakowskie ulice zapełniły się nowoczesnymi, cichymi autobusami elektrycznymi!