Fundacja Nasza Przyszłość, związana z dyrektorem Radia Maryja, o. Tadeuszem Rydzykiem, osiągnęła rekordowe wpływy z tytułu 1,5 proc. podatku dochodowego za ubiegły rok, sięgające 6,5 mln zł. To najwyższy wynik w historii działalności fundacji, która wcześniej zmagała się z mniejszymi darowiznami.
REKORDOWE WPŁYWY I CHARAKTERYSTYKA FUNDACJI
Fundacja, zarejestrowana w 2002 roku, znana jest mniej niż Fundacja Lux Veritatis, właściciel telewizji Trwam, ale wyróżnia się statusem organizacji pożytku publicznego, uzyskanym w lutym 2014 roku. Dzięki temu mogła zacząć czerpać zyski z 1 proc. podatku dochodowego, a już w pierwszym roku znalazła się w czołówce organizacji z największymi wpływami, zdobywając 5,1 mln zł.
W latach następnych wpływy fundacji utrzymywały się na poziomie od 4,3 do 4,9 mln zł. W ostatnim czasie, za rok 2022, fundacja uzyskała 3,8 mln zł, co stanowiło zauważalny spadek w porównaniu z wcześniejszymi latami. Był to szczególnie trudny moment, biorąc pod uwagę nowe przepisy zwiększające kwotę wsparcia z 1 proc. do 1,5 proc., które wszły w życie w 2022 roku.
PROBLEMY FINANSOWE I REAAKCJE O. RYDZYKA
W ubiegłym roku Fundacja Nasza Przyszłość zanotowała znaczną tendencję spadkową. Zasoby tej organizacji zmniejszyły się o jedną piątą w wyniku niższych wpływów. Sam o. Rydzyk zwrócił uwagę na fakt, że głównymi darczyńcami są emeryci, a osoby zamożniejsze często nie wspierają fundacji w oczekiwanym zakresie.
Redemptorysta dodał, że wiele osób może mieć niższe dochody z powodu obniżenia podatku PIT oraz podniesienia kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł. Mimo to, w bieżącym roku fundacja ma powody do radości, osiągając kwotę 6,5 mln zł, co oznacza wzrost o 73 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
WZROST WPŁYWÓW ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO
Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów, organizacje pożytku publicznego zebrały w 2023 roku 1,9 mld zł, co oznacza 24-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Fundacja Nasza Przyszłość zajęła 38. miejsce w rankingu wpływów, co jest poprawą o 13 miejsc w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
Według „Rzeczpospolitej”, do przekazywania 1,5 proc. podatku zachęcały wiosną media związane z o. Rydzykiem, co jest praktyką stosowaną od lat. Wsparcie biur Radia Maryja w wypełnianiu PIT-ów u osób starszych miało istotny wpływ na osiągnięte wyniki.
Źródło/foto: Interia