TV Republika zamierza wnieść pozew przeciwko Jerzemu Owsiakowi, oskarżając go o usiłowanie zniechęcenia reklamodawców do współpracy z tą stacją. Działania te następują w momencie, gdy kolejne firmy rezygnują z emisji swoich reklam. W środę Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny TV Republika, zarzucił szefowi WOŚP stosowanie nieuczciwej konkurencji w związku z jego apelem do reklamodawców o zaprzestanie współpracy z telewizją.
Kto strata, ten ma rację?
Sakiewicz w ostrym tonie stwierdził, że „każda realna szkoda zostanie pokryta z kieszeni tego kłamcy”, publikując swoje słowa w serwisie X. W międzyczasie, kolejne przedsiębiorstwa podjęły decyzję o zakończeniu współpracy reklamowej z TV Republiką. Oleofarm, producent suplementów diety, ogłosił, że od 31 stycznia przestanie emitować swoje reklamy w tej stacji, podkreślając znaczenie wartości takich jak szacunek, empatia i odpowiedzialność społeczna.
Słodycze się wycofują!
Do grona reklamodawców wycofujących swoje kampanie dołączył także Wawel, znany producent słodyczy, który jest kontrolowany przez niemiecką firmę Hosta. W oświadczeniu firma zasygnalizowała, że od 1 marca 2025 roku zrezygnuje z reklam „w niektórych stacjach”, a później potwierdziła, że chodzi także o TV Republikę. Decyzje te zbiegają się w czasie z groźbą ze strony sieci Lidl, która ogłosiła, że jeśli nie dojdzie do porozumienia między stacją a WOŚP, wycofa swoje reklamy.
Ultimatum Owsiaka
Konflikt zaostrzył się po wypowiedzi Jerzego Owsiaka na konferencji podsumowującej 33. Finał WOŚP, kiedy prezes fundacji postawił firmom ultimatum: współpraca z WOŚP albo reklamy w TV Republika, którą określił jako „antyonkologiczną, antyhematologiczną i antyludzką”. Owsiak zaznaczył, że otrzymywał groźby, inspirowane przekazem tej stacji.
Media w ogniu krytyki
Skalę negatywnego przekazu medialnego ilustruje raport Instytutu Monitorowania Mediów, przygotowany na zlecenie fundacji Basta. Zgodnie z dokumentem, w pierwszych dwunastu dniach stycznia 2025 roku, aż 89 proc. materiałów dotyczących WOŚP oraz Owsiaka wyemitowanych przez TV Republikę i wPolsce24 miało wydźwięk negatywny. Dotarły one do 13 milionów odbiorców, a ich wartość reklamowa oszacowano na 3,82 mln zł.
Jak na razie fundacja WOŚP nie skomentowała zapowiedzi kolejnego pozwu ze strony TV Republika. Jak się potoczy ta sprawa? Z pewnością obserwatorzy z zapartym tchem będą śledzić rozwój wydarzeń w tej medialnej bitwie.