Dzisiaj jest 7 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Przeworska Kolej Dojazdowa

Chcę dodać własny artykuł

Przeworska Kolej Dojazdowa

Przeworska Kolej Dojazdowa (PKD), znana także jako przeworsko-dynowska kolejka wąskotorowa, łączy Przeworsk z Dynowem, biegnąc doliną rzeki Mleczki. Linia została zbudowana w latach 1902-1904, głównie w celu transportu buraków do cukrowni w Przeworsku. W 1991 roku wpisano ją do rejestru zabytków.

Historia

Budowa kolei rozpoczęła się po uzyskaniu koncesji 15 lutego 1902 roku. W pierwszym roku działalności przewiozła 45 007 pasażerów. Po I wojnie światowej kolej była wielokrotnie uszkadzana, a w 2021 roku wznowiła ruch turystyczny na krótszym odcinku. W 2023 roku uruchomiono nową trasę z Dynowa do Jawornika Polskiego, a liczba przewiezionych turystów osiągnęła rekordową wartość 24 817 osób.

Tabor

PKD dysponuje sześcioma lokomotywami spalinowymi oraz lokomotywą parową Px48, która obecnie czeka na remont. W skład taboru wchodzą:

  • Lokomotywy Lxd2 (w tym 3 sprawne)
  • Wagony osobowe różnych typów
  • Wagony towarowe, w tym węglarki i wagony leśne

Na stacjach w Przeworsku, Bachórzu i Dynowie znajdują się skanseny techniki kolejowej z oryginalnym taborem.

Trasa

Trasa kolejki przebiega przez Podgórze Rzeszowskie i Pogórze Dynowskie. Podróż zaczyna się w dolinie Mleczki, a kolejka pokonuje malownicze odcinki, w tym jedyny czynny tunel na kolejach wąskotorowych w Polsce. Czas przejazdu na trasie Przeworsk – Dynów wynosi 2 godziny i 40-45 minut.

Podsumowanie

Przeworska Kolej Dojazdowa to nie tylko istotny element lokalnego transportu, ale także atrakcyjna oferta turystyczna. Dzięki rewitalizacji i rozwojowi nowych tras, kolejka przyciąga coraz większą liczbę odwiedzających, oferując unikalne doświadczenie podróży w malowniczej scenerii.

Bibliografia

  • Andrzej Bożek: Kolej Lokalna Przeworsk-Dynów, „Świat Kolei” nr 12/2001

Linki zewnętrzne