Przeworska Kolej Dojazdowa
Przeworska Kolej Dojazdowa (PKD), znana także jako przeworsko-dynowska kolejka wąskotorowa, łączy Przeworsk z Dynowem, biegnąc doliną rzeki Mleczki. Linia została zbudowana w latach 1902-1904, głównie w celu transportu buraków do cukrowni w Przeworsku. W 1991 roku wpisano ją do rejestru zabytków.
Historia
Budowa kolei rozpoczęła się po uzyskaniu koncesji 15 lutego 1902 roku. W pierwszym roku działalności przewiozła 45 007 pasażerów. Po I wojnie światowej kolej była wielokrotnie uszkadzana, a w 2021 roku wznowiła ruch turystyczny na krótszym odcinku. W 2023 roku uruchomiono nową trasę z Dynowa do Jawornika Polskiego, a liczba przewiezionych turystów osiągnęła rekordową wartość 24 817 osób.
Tabor
PKD dysponuje sześcioma lokomotywami spalinowymi oraz lokomotywą parową Px48, która obecnie czeka na remont. W skład taboru wchodzą:
- Lokomotywy Lxd2 (w tym 3 sprawne)
- Wagony osobowe różnych typów
- Wagony towarowe, w tym węglarki i wagony leśne
Na stacjach w Przeworsku, Bachórzu i Dynowie znajdują się skanseny techniki kolejowej z oryginalnym taborem.
Trasa
Trasa kolejki przebiega przez Podgórze Rzeszowskie i Pogórze Dynowskie. Podróż zaczyna się w dolinie Mleczki, a kolejka pokonuje malownicze odcinki, w tym jedyny czynny tunel na kolejach wąskotorowych w Polsce. Czas przejazdu na trasie Przeworsk – Dynów wynosi 2 godziny i 40-45 minut.
Podsumowanie
Przeworska Kolej Dojazdowa to nie tylko istotny element lokalnego transportu, ale także atrakcyjna oferta turystyczna. Dzięki rewitalizacji i rozwojowi nowych tras, kolejka przyciąga coraz większą liczbę odwiedzających, oferując unikalne doświadczenie podróży w malowniczej scenerii.
Bibliografia
- Andrzej Bożek: Kolej Lokalna Przeworsk-Dynów, „Świat Kolei” nr 12/2001