Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Pafawag 201E

Chcę dodać własny artykuł

„`html

Pafawag 201E

Pafawag 201E to ciężka lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1969–1989 przez Pafawag we Wrocławiu. Łącznie wyprodukowano 1184 egzemplarze dla Polskich Kolei Państwowych oraz 23 dla marokańskiego przewoźnika ONCF. Lokomotywy te są wykorzystywane głównie przez PKP Cargo, ale również przez przewoźników prywatnych w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Historia

Wzrost elektryfikacji i przewozów towarowych w Polsce w latach 60. XX wieku spowodował konieczność opracowania nowego modelu lokomotywy. W 1964 roku rozpoczęto prace nad lokomotywą sześcioosiową, a pierwsze egzemplarze powstały pod koniec 1969 roku.

Produkcja

  • 1971: Zakończenie testów pierwszych egzemplarzy i rozpoczęcie produkcji.
  • 1978: Rekordowa produkcja – 94 lokomotywy w jednym roku.
  • 1987: Rozpoczęcie dostaw lokomotyw typu 201Eh.

Modernizacje

Po zakończeniu produkcji w 1989 roku, PKP Cargo zainicjowało modernizacje lokomotyw 201E, aby poprawić ich funkcjonalność i niezawodność. W 2004 roku zakończono modernizację pierwszego egzemplarza do typu 201Em, a w latach 2009-2010 zmodernizowano kolejne lokomotywy.

Konstrukcja

Nadwozie

Lokomotywa ma spawaną konstrukcję samonośną z nachylonymi ścianami bocznymi. Wyposażona jest w pantografy oraz system odgromowy.

Wnętrze

Wnętrze składa się z pięciu przedziałów, w tym kabin maszynisty i przedziału wysokiego napięcia.

Podwozie i Napęd

Lokomotywa opiera się na dwóch wózkach trzyosiowych, z 6 silnikami trakcyjnymi typu EE541, co zapewnia moc ciągłą 3000 kW.

Eksploatacja

PKP i PKP Cargo

Lokomotywy ET22 trafiły do różnych dyrekcji PKP, zastępując starsze modele. W 2001 roku powstała spółka PKP Cargo, która przejęła te lokomotywy i utrzymywała ich liczebność na poziomie około 900 egzemplarzy do 2007 roku.

Przewozy Regionalne i Prywatni przewoźnicy

Od 2008 roku lokomotywy były wynajmowane przez Przewozy Regionalne, a od lat 90. wiele z nich trafiło do przewoźników prywatnych.

Eksploatacja w Maroku

ONCF eksploatowało 23 lokomotywy 201Eg od 1975 roku, jednak z czasem zostały one wycofane z ruchu.

„`