Historia lotniskowca „Shōkaku”
Okręt „Shōkaku” był pierwszym japońskim lotniskowcem z okresu II wojny światowej, zbudowanym w ramach Trzeciego Morskiego Programu Uzupełnień Floty. Po zerwaniu traktatu waszyngtońskiego, Japonia planowała budowę 70 jednostek, w tym „Shōkaku” i jego bliźniaka „Zuikaku”. Stępki obu okrętów położono w latach 1937-1938, a ich projekt oparty był na doświadczeniach wcześniejszych jednostek.
Konstrukcja
Okręt miał wyporność 25 675 ton i był zdolny do transportu 72 samolotów bojowych oraz 12 rezerwowych. W toku prac zmniejszono prędkość maksymalną do 34 węzłów oraz zoptymalizowano hydrodynamikę kadłuba, co miało na celu zwiększenie efektywności.
Opancerzenie
Cytadela pancerna chroniła siłownię, zbiorniki paliwa i magazyny amunicji. Pancerz miał grubość do 105 mm, a ogólna masa opancerzenia wynosiła 2993 ton.
Hangary i pokład startowy
„Shōkaku” posiadał dwa pokłady hangarowe, zdolne do pomieszczenia 84 samolotów. Transport samolotów odbywał się za pomocą trzech podnośników. Pokład startowy miał długość 242,20 m i nie był opancerzony.
Siłownia
Okręt napędzany był przez cztery turbiny turbinowe o mocy 160 000 KM, zasilane przez 8 kotłów opalanych mazutem.
Służba
„Shōkaku” został ukończony w sierpniu 1941 roku i brał udział w ataku na Pearl Harbor oraz w bitwie na Morzu Koralowym, gdzie został uszkodzony. Po wielu akcjach wojennych, okręt został zatopiony 19 czerwca 1944 roku przez amerykański okręt podwodny USS „Cavalla”.
Uzbrojenie
Uzbrojenie „Shōkaku” ewoluowało w trakcie wojny, zwiększając ilość działek przeciwlotniczych. W 1942 roku posiadał 16 dział kal. 127 mm oraz 42 działka kal. 25 mm. W 1944 roku uzbrojenie obejmowało także 12 niekierowanych pocisków rakietowych kal. 305 mm.
Nawiązania w kulturze
W powieści Philipa K. Dicka „Człowiek z Wysokiego Zamku” okręt stacjonuje w okupowanym San Francisco, jednak i w tej alternatywnej rzeczywistości zostaje zatopiony.
Bibliografia
* Skwiot Mirosław, *Monografie Morskie 3*, A.J. Press 1994.
* Zalewski Krzysztof, *Morze Statki i Okręty*, Magnum-X 9/2011.