„`html
Most Drogowy w Tczewie
Most drogowy w Tczewie, znany także jako most lisewski, został zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy. Projektantem mostu był Friedrich August Stüler. Obiekt ten jest wpisany do rejestru zabytków województwa pomorskiego i w momencie ukończenia był najdłuższym mostem w Europie.
Nazwa i lokalizacja
Most nosi nazwę „most lisewski”, co odnosi się do pobliskiej wsi Lisewo Malborskie. Znajduje się pomiędzy Mostem Knybawskim a mostem kolejowym w Tczewie.
Historia
Most był częścią trasy Kolei Wschodniej (Ostbahn), która łączyła Berlin z Prusami Wschodnimi. Pierwszy pociąg przejechał po moście 12 października 1857 roku, umożliwiając bezpośrednią komunikację kolejową z Berlina do Królewca.
Wydarzenia II wojny światowej
Mosty zostały zbombardowane 1 września 1939 roku. Polscy saperzy wysadzili wschodnią część mostu, aby uniemożliwić wjazd wojskom niemieckim. Prace rekonstrukcyjne rozpoczęto w 2019 roku, jednak napotkały one liczne przeszkody, w tym interwencje konserwatorskie.
Architektura
Most mierzy 837 m długości i wsparty jest na siedmiu filarach. W momencie oddania miał sześć przęseł, z których tylko dwa znajdowały się nad nurtem rzeki. Konstrukcja mostu wykorzystuje zaawansowane rozwiązania techniczne z XIX wieku, w tym dźwigary z otwartymi profilami komorowymi.
Rewitalizacja i konserwacja
Ostatnie prace remontowe rozpoczęły się w 2015 roku, mające na celu rekonstrukcję obiektu i przywrócenie jego historycznego wyglądu. W 2019 roku odnaleziono kapsułę czasu oraz kamień węgielny z 1851 roku.
Linki zewnętrzne
„`