Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

GAZ-13 Czajka

Chcę dodać własny artykuł

GAZ-13 Czajka

GAZ-13 Czajka (ros. ГАЗ-13 Чайка) to luksusowa limuzyna produkowana w ZSRR w latach 1959–1981, przeznaczona dla dygnitarzy krajów bloku wschodniego. Model wzorowany był na amerykańskim Packard Caribbean z lat 50.

Historia i przeznaczenie

Produkcja Czajki rozpoczęła się 16 stycznia 1959 roku. Wyprodukowano łącznie 3179 egzemplarzy, które były używane głównie przez wyższe władze państwowe oraz przedstawicieli dyplomatycznych. Większość samochodów była w kolorze czarnym, a niektóre z nich wykorzystywano jako nagrody dla zasłużonych obywateli, w tym Jurija Gagarina. W latach 70. wiele używanych egzemplarzy przekształcano w taksówki, co wiązało się z modyfikacjami silników w celu zmniejszenia spalania paliwa.

Dane techniczne

  • Typ nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy kabriolet
  • Silnik: V8 5,5 l, 195 KM
  • Skrzynia biegów: 3-biegowa automatyczna
  • Rodzaj napędu: tylny
  • Wymiary:
    • Długość: 5600 mm
    • Szerokość: 2000 mm
    • Wysokość: 1620 mm
    • Rozstaw osi: 3250 mm
    • Masa własna: 2100 kg
  • Osiągi:
    • Prędkość maksymalna: 160 km/h
    • Ładowność: 525 kg

Silnik i osiągi

Silnik Czajki to V8 o pojemności 5,5 l, z maksymalną mocą wynoszącą 195 KM przy 4200 obr./min oraz momentem obrotowym 402 N•m przy 2200 obr./min. Stopień sprężania wynosi 8,5:1, a średnica cylindra to 100 mm.

Podsumowanie

GAZ-13 Czajka to ikona luksusu w ZSRR, łącząca elegancję z funkcjonalnością. Mimo upływu lat, pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli tamtej epoki.