Citroën BX
Citroën BX to samochód osobowy klasy średniej, produkowany w latach 1982-1994. W tym czasie powstało 2 315 739 egzemplarzy tego modelu.
Wersje nadwoziowe
Model był dostępny w dwóch wersjach nadwozia:
- 5-drzwiowy hatchback (Berline)
- 5-drzwiowe kombi (Break lub Evasion)
Auto zapewnia wygodę podróży dla 4 osób, mimo rejestracji na 5 miejsc. Wyróżnia się hydropneumatycznym zawieszeniem, co wpływa na komfort jazdy.
Wyposażenie i konstrukcja
Nadwozie BX wykonano z kompozytów, co obniżało koszty produkcji. Po faceliftingu w 1986 roku wprowadzono lepsze zabezpieczenia antykorozyjne. Wnętrze charakteryzowało się nietypowym układem przełączników oraz „bębenkowym” prędkościomierzem, który w późniejszych wersjach zastąpiono tradycyjnym wskaźnikiem.
Silniki i napęd
Citroën BX był wyposażony w czterocylindrowe silniki czterosuwowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne:
- Benzynowe:
- 1,1 l (40-42 kW)
- 1,4 l (45-59 kW)
- 1,6 l (53-76 kW)
- 1,9 l (70-116 kW)
- Wysokoprężne:
- 1,8 l D (44 kW)
- 1,9 l D (47-51 kW)
Napęd był przedni, z wyjątkiem modelu BX 4×4. Do wyboru były skrzynie biegów: automatyczna i manualne o 4 lub 5 przełożeniach.
Zawieszenie
BX wyposażono w niezależne zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji z kolumnami MacPhersona z przodu oraz wahaczami wleczonymi z tyłu.
Wersje specjalne
Oferowano wiele wersji specjalnych, w tym model Digit z cyfrową deską rozdzielczą oraz sportowe wersje GTi i 4TC, z silnikami o mocy do 360 kW. Wersja 4TC była produkowana w celach uzyskania licencji rajdowej.
Podsumowanie
Citroën BX to innowacyjny samochód, który wyróżniał się komfortem jazdy, nietypowym wyposażeniem oraz szeroką gamą wersji silnikowych i nadwoziowych. Model ten zdobył uznanie na rynku motoryzacyjnym lat 80. i 90.