Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Zimmerit

Chcę dodać własny artykuł

Zimmerit – opis i zastosowanie

Zimmerit to masa stosowana przez Niemców podczas II wojny światowej na pancerzach czołgów i dział pancernych. Jej głównym celem było utrudnienie przymocowywania min magnetycznych, które posiadały silne magnesy.

Skład i aplikacja

Zimmerit składał się z:

  • polioctanu winylu (25%) – spoiwo
  • trocin (10%)
  • siarczanu baru (40%)
  • siarczku cynku (10%)
  • ochry (15%) – barwnik

Masa przed aplikacją miała konsystencję rzadkiego kitu, nakładającego się na pojazdy w dwóch warstwach. Po nałożeniu drugiej warstwy, całość była podgrzewana lampą lutowniczą, aby przyspieszyć schnięcie.

Użyteczność i zakończenie stosowania

Mimo że zimmerit nie był antymagnetyczny, jego chropowata powierzchnia utrudniała przyczepianie min. W sierpniu 1944 roku zaniechano jego stosowania z powodu obaw o łatwopalność, a także z powodu postępu broni przeciwpancernej aliantów. Ostatecznie czasochłonność aplikacji również wpłynęła na decyzję o zaprzestaniu jego używania.

Pokrywane pojazdy

Na podstawie rozkazu Oberkommando der Wehrmacht z 29 grudnia 1943 roku, zimmerit był nakładany na następujące pojazdy:

  • PzKpfw III
  • PzKpfw IV (100 kg zimmeritu)
  • PzKpfw V Panther (160 kg zimmeritu)
  • PzKpfw VI Tiger (200 kg zimmeritu)
  • Tiger(P) Elefant
  • Sturmgeschütz III i Sturmgeschütz IV (po 70 kg zimmeritu)
  • Hetzer
  • Panzerjäger Nashorn

Zimmerit stosowano również okazjonalnie na innych pojazdach, takich jak Sd.Kfz.251 oraz samobieżne działa przeciwpancerne, jednak nie przewidywano jego aplikacji na jednostkach, które nie brały udziału w walce.

Podsumowanie

Zimmerit był ważnym elementem ochrony pojazdów pancernych III Rzeszy, mimo że jego skuteczność była ograniczona. Z biegiem czasu, w miarę rozwoju technologii broni, jego zastosowanie stało się niepraktyczne.