Jak-42
Jak-42 (ros. Як-42; kod NATO: Clobber) to radziecki samolot pasażerski średniego zasięgu, zaprojektowany przez Aleksandra Jakowlewa. Jego oblot miał miejsce w 1975 roku, a produkcja trwała od 1979 do 2002 roku. Samolot ma dolnopłatową konstrukcję i może pomieścić do 120 pasażerów.
Dane techniczne
- Załoga: 2 lub 3 osoby
- Wymiary:
- Rozpiętość: 34,88 m
- Długość: 36,38 m
- Wysokość: 9,83 m
- Masa:
- Masa własna: 34 500 kg
- Masa startowa: 57 000 kg
- Napęd: 3 × ZMKB Progress D-36 (ciąg: 3 × 63,75 kN)
- Prędkości:
- Prędkość przelotowa: 810 km/h
- Pułap praktyczny: 8 800 m
- Zasięg: 4 100 km
Wersje
- Jak-42D: zwiększony zasięg
- Jak-42T: wersja transportowa
- Jak-42B: wyposażona w awionikę firmy Bendix
Katastrofy
Samolot Jak-42 był związany z kilkoma tragicznymi wypadkami:
- 17 grudnia 1997 – rozbicie samolotu Aerosvit Airlines w górach w trakcie podejścia do lądowania, w wyniku którego zginęło 70 osób.
- 27 maja 2003 – katastrofa samolotu ukraińskiego przewożącego 62 hiszpańskich żołnierzy, wszyscy na pokładzie zginęli.
- 7 września 2011 – rozbicie samolotu przewożącego drużynę hokejową Łokomotiw Jarosław, w którym zginęło 45 osób.
Podsumowanie
Jak-42 był istotnym elementem floty Aerofłotu, służąc jako samolot komunikacyjny na trasach średniego zasięgu. Jego różnorodne wersje oraz historia użytkowania, w tym tragiczne wypadki, wpisują się w historię lotnictwa cywilnego.