„`html
Autostrada D8
Autostrada D8, znana również jako Via Europea oraz Ústecká dálnice, to czeska autostrada o długości 94 km. Łączy węzeł Zdiby k. Pragi z Uściem nad Łabą, prowadząc na północny zachód w kierunku granicy z Niemcami. Stanowi część międzynarodowego szlaku E55 i wraz z niemiecką A17 tworzy istotne połączenie między Pragą a Dreznem.
Odcinki autostrady D8
- Zdiby – Úžice: 9,6 km (oddano w lipcu 1993)
- Úžice – Nová Ves: 8,9 km (oddano w październiku 1996)
- Nová Ves – Doksany: 16,3 km (oddano w czerwcu 2001)
- Doksany – Lovosice: 13,4 km (oddano w październiku 1998)
- Lovosice – Bilinka: 3,7 km (oddano w kwietniu 2012)
- Bilinka – Řehlovice: 12,713 km (oddano 17 grudnia 2016)
- Řehlovice – Trmice: 4,1 km (oddano w październiku 1990)
- Trmice – granica państwa: 23,3 km (oddano 21 grudnia 2006)
Problemy z odcinkiem Lovosice – Řehlovice
Pierwotnie zakończenie budowy autostrady planowano na 2007 rok, jednak protesty ekologów spowodowały zmianę projektu odcinka Lovosice – Řehlovice, który miał przechodzić przez obszar chroniony. Prace na tym odcinku rozpoczęły się 6 listopada 2007 roku. Projekt obejmował budowę trzech węzłów, dwóch tuneli (Prackovice – 270 m i Radejčín – 620 m) oraz 29 mostów, w tym dużych w rejonie miejscowości Vchynice, Opárno i Dobkovičky. Harmonogram prac przedstawiał się następująco:
- 2007: rozpoczęcie budowy mostów Opárno i Dobkovičky oraz tunelu Prackovice
- 2008: rozpoczęcie budowy mostu Vchynice, tunelu Radejčín oraz głównych jezdni
- 2009: zakończenie prac
- 2010: oddanie autostrady do użytku
Harmonogram nie został zrealizowany, a pełne otwarcie odcinka opóźniło się. Część (3,7 km) oddano do użytku w kwietniu 2012, natomiast resztę planowano na przełom 2014 i 2015 roku. Opóźnienia były spowodowane procesami sądowymi wytoczonymi przez organizacje ekologiczne.
„`