Heinkel He 51
Heinkel He 51 to jednoosobowy dwupłatowy myśliwiec stworzony przez wytwórnię lotniczą Heinkel. Samolot ten był wykorzystywany przez Luftwaffe w różnych rolach, w tym jako myśliwiec, wodnosamolot, a później także jako samolot szturmowy i treningowy.
Historia
He 51 powstał jako rozwinięcie konstrukcji He 49, której prototyp oblatano w listopadzie 1932 roku. Zmiany w aerodynamice i masie doprowadziły do powstania nowego samolotu, którego pierwszy egzemplarz oblatano w maju 1933 roku. Ministerstwo Obrony Rzeszy złożyło zamówienie na dziewięć przedseryjnych egzemplarzy He 51A, pomimo krytyki pilotów przyzwyczajonych do wolniejszych modeli.
Pierwsze seryjne egzemplarze opuściły zakłady Heinkla w kwietniu 1935 roku. Ze względu na ograniczone możliwości produkcyjne, postanowiono uruchomić produkcję także w innych zakładach, takich jak Arado i Fieseler. Kolejne wersje różniły się jedynie szczegółami konstrukcji i wyposażenia. Wersja pływakowa He 51W została wyprodukowana w 38 egzemplarzach dla lotnictwa morskiego.
Służba
W 1936 roku wysłano sześć samolotów He 51 do Hiszpanii, gdzie brały udział w hiszpańskiej wojnie domowej. Na początku były używane do zadań myśliwskich, a później, po dostarczeniu nowoczesnych myśliwców Bf 109, wspierały oddziały lądowe. He 51 były również wykorzystywane przez lotnictwo gen. Francesco Franco.
W 1937 roku Bułgaria zakupiła 20 maszyn w wersji He 51B, które służyły w jednostkach współpracy z armią lądową oraz w szkołach lotniczych.
Specyfikacja techniczna
- Typ: Dwupłatowy myśliwiec
- Napęd: Silnik BMW VI 7,3 o mocy 559 kW
- Rozpiętość: 11 m
- Długość: 8,4 m
- Wysokość: 3,2 m
- Masa startowa: 1895 kg
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
- Pułap: 7700 m
- Zasięg: 740 km
- Uzbrojenie: 2 km MG 17 kal. 7,92 mm
Heinkel He 51 pozostaje ważnym elementem historii lotnictwa, ilustrując rozwój myśliwców w okresie przed II wojną światową.