AIDC AT-3A Tzu-chung
AIDC AT-3A Tzu-chung to dwusilnikowy, odrzutowy samolot szkolno-treningowy, zaprojektowany przez Tajwański Ośrodek Rozwojowy Przemysłu Lotniczego w kooperacji z Northrop. Samolot wszedł do produkcji w latach 1984-1990, a jego pierwszy lot odbył się 16 września 1980 roku.
Specyfikacja techniczna
- Typ: Szkolno–bojowy
- Konstrukcja: Metalowa, dolnopłat
- Napęd: 2 silniki dwuprzepływowe Garrett TFE731-2-2L
- Moc silnika: 15,6 kN każdy
- Wymiary:
- Rozpiętość: 10,46 m
- Długość: 12,9 m
- Wysokość: 4,36 m
- Masa:
- Masa własna: 3855 kg
- Masa startowa: 7940 kg
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 904 km/h na wysokości 11 000 m
- Pułap praktyczny: 14 650 m
- Zasięg: 2280 km
- Uzbrojenie: 2 x AIM-9 Sidewinder oraz pięć węzłów zewnętrznych do przenoszenia 2721 kg uzbrojenia
- Użytkownicy: ROCAF (Royal Air Force of China)
Rozwój i warianty
Podczas prac nad AIDC AT-3A opracowano również wersję jednomiejscową A-3 Lui-Mend, która miała służyć do zadań szturmowych, jednak zbudowano jedynie prototyp. Innym wariantem był AT-3P, dwumiejscowy samolot nocny do szkolenia i szturmowania.
Podsumowanie
AIDC AT-3A Tzu-chung to istotny element floty lotniczej Tajwanu, łączący funkcje szkoleniowe i bojowe, z nowoczesnym jak na swoje czasy wyposażeniem i osiągami.