Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Bombardier Flexity Classic

Bombardier Flexity Classic

Bombardier Flexity Classic to rodzina tramwajów produkowanych przez kanadyjski koncern Bombardier Transportation od 1999 roku. W Polsce do tej rodziny należy NGT6 i NGT8, które są trójczłonowymi, niskopodłogowymi tramwajami. NGT6 został zaprojektowany dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.

Konstrukcja

Tramwaje Flexity Classic charakteryzują się klasycznymi, skrętnymi wózkami jezdnymi oraz samonośną stalową konstrukcją. Wózki są rozmieszczone w sposób, który umożliwia uzyskanie wysokiego poziomu niskiej podłogi. W Polsce tramwaje te są montowane w Krakowie, gdzie dostarczane są nadwozia z Budziszyna.

W wagonach zastosowano nowoczesne rozwiązania elektryczne, w tym wentylację i ogrzewanie, co podnosi komfort pasażerów. Wagony wyposażone są w elektrycznie regulowane lusterka, automatyczne drzwi oraz systemy informacji pasażerskiej.

Wersje

NGT6

Tramwaje NGT6 są jednokierunkowe, trójczłonowe, z około 65% niską podłogą. Skrajne człony działają jako naczepowe, a środkowy człon jest osadzony na wózku nieskrętnym. W Polsce tramwaje te oznaczane są jako NGT6.

  • NGT6 (I seria) – z lufcikami okiennymi.
  • NGT6/2 (II seria) – z dodatkowymi drzwiami i poprawioną wentylacją.
  • NGT6/2 (III dostawa) – z nowym wyglądem i systemem głosowego zapowiadania przystanków.

Eksploatacja

Kraków

MPK Kraków podpisało umowę na dostawę tramwajów NGT6 w 1997 roku. Pierwszy tramwaj został zaprezentowany 16 grudnia 1999 roku, a dostawy zakończono w 2003 roku. Dodatkowe umowy na tramwaje NGT6-2 i NGT8 były realizowane w latach późniejszych, wzbogacając flotę o nowoczesne pojazdy.

Gdańsk

W 2006 roku Gdańsk zakupił trzy nowe tramwaje NGT6/2, które zostały zmontowane w Krakowie. Każdy tramwaj pomieści 178 pasażerów. Pierwszy z tramwajów zaczął kursować w grudniu 2007 roku.