Bombardier Flexity Classic
Bombardier Flexity Classic to rodzina tramwajów produkowanych przez kanadyjski koncern Bombardier Transportation od 1999 roku. W Polsce do tej rodziny należy NGT6 i NGT8, które są trójczłonowymi, niskopodłogowymi tramwajami. NGT6 został zaprojektowany dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.
Konstrukcja
Tramwaje Flexity Classic charakteryzują się klasycznymi, skrętnymi wózkami jezdnymi oraz samonośną stalową konstrukcją. Wózki są rozmieszczone w sposób, który umożliwia uzyskanie wysokiego poziomu niskiej podłogi. W Polsce tramwaje te są montowane w Krakowie, gdzie dostarczane są nadwozia z Budziszyna.
W wagonach zastosowano nowoczesne rozwiązania elektryczne, w tym wentylację i ogrzewanie, co podnosi komfort pasażerów. Wagony wyposażone są w elektrycznie regulowane lusterka, automatyczne drzwi oraz systemy informacji pasażerskiej.
Wersje
NGT6
Tramwaje NGT6 są jednokierunkowe, trójczłonowe, z około 65% niską podłogą. Skrajne człony działają jako naczepowe, a środkowy człon jest osadzony na wózku nieskrętnym. W Polsce tramwaje te oznaczane są jako NGT6.
- NGT6 (I seria) – z lufcikami okiennymi.
- NGT6/2 (II seria) – z dodatkowymi drzwiami i poprawioną wentylacją.
- NGT6/2 (III dostawa) – z nowym wyglądem i systemem głosowego zapowiadania przystanków.
Eksploatacja
Kraków
MPK Kraków podpisało umowę na dostawę tramwajów NGT6 w 1997 roku. Pierwszy tramwaj został zaprezentowany 16 grudnia 1999 roku, a dostawy zakończono w 2003 roku. Dodatkowe umowy na tramwaje NGT6-2 i NGT8 były realizowane w latach późniejszych, wzbogacając flotę o nowoczesne pojazdy.
Gdańsk
W 2006 roku Gdańsk zakupił trzy nowe tramwaje NGT6/2, które zostały zmontowane w Krakowie. Każdy tramwaj pomieści 178 pasażerów. Pierwszy z tramwajów zaczął kursować w grudniu 2007 roku.