Alan Alda
Alan Alda, właśc. Alphonso Joseph D’Abruzzo, urodził się 28 stycznia 1936 roku w Nowym Jorku. Jest amerykańskim aktorem, reżyserem i scenarzystą, znanym przede wszystkim z roli Kapitana Benjamina Franklina „Sokole Oko” Pierce’a w kultowym serialu M*A*S*H.
Kariera
Alda zdobył ogromne uznanie w branży, będąc nominowanym do nagrody Emmy 22 razy, z czego sześciokrotnie ją zdobył. Jest również pierwszą osobą, która otrzymała Emmy za aktorstwo, scenariusz i reżyserię. Oprócz tego, sześciokrotnie zdobył nagrodę Złotego Globu, a w 2005 roku został nominowany do Oscara za rolę drugoplanową w filmie Aviator.
Życie prywatne
Alan jest synem aktora Roberta Aldy i modelki Joan Brown. Jego ojciec zmienił nazwisko rodzinne D’Abruzzo na Alda, co miało ułatwić karierę. Alda jako dziecko zmagał się z chorobą Heinego-Medina, przez co przez dwa lata był sparaliżowany. Ukończył studia w USA i Europie, a podczas wojny w Korei służył jako oficer artylerii. Jest żonaty z Arlene Weiss i ma trzy córki. Jego przyrodni brat, Antony Alda, również był aktorem.
Wybrane osiągnięcia filmowe
Filmy
- Aviator (2004)
Seriale
- 1955: Secret File, U.S.A.
- 1971: Story Theatre
- 1983: M*A*S*H jako Kapitan Benjamin Franklin „Sokole Oko” Pierce
- 1999: Prezydencki poker (The West Wing) jako Arnold Vinick
- 2010: Słowo na R (The Big C) jako Dr Atticus Sherman
- 2016: Horace and Pete jako Wuja Pete
- 2018: The Black List jako Alan Fitch
- 2019: Ray Donovan jako Dr Arthur Amiot
Publikacje
- 2005: Never Have Your Dog Stuffed: and Other Things I’ve Learned
- 2007: Things I Overheard While Talking to Myself
Nagrody
Złote Globy
- Najlepszy aktor serialowy (komedia – musical): 1975-1983 – M*A*S*H
Nagrody Emmy
- Najlepszy aktor drugoplanowy w serialu dramatycznym: 2006 – Prezydencki poker
- Najlepszy aktor serialu komediowego: 1974, 1982 – M*A*S*H
- Najlepszy reżyser serialu komediowego: 1977 – M*A*S*H
- Najlepszy scenariusz serialu komediowego: 1979 – M*A*S*H
Alan Alda jest uznawany za jednego z najbardziej wpływowych aktorów swojego pokolenia, a jego wkład w kino i telewizję pozostaje niezatarte.