Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Metro w Helsinkach

Metro Helsińskie

Metro helsińskie jest jedynym systemem kolei podziemnej w Finlandii i najbardziej na północ wysuniętym metrem na świecie. Składa się z jednej głównej linii o długości 25 km, z 30 stacjami (16 podziemnych i 9 naziemnych). Pociągi kursują na trasach z Matinkylä do Mellunmäki oraz z Tapiola do Vuosaari, z rozwidleniem w Itäkeskus.

Historia

Budowa metra rozpoczęła się w 1969 roku, a pierwsze testowe pociągi dotarły do Helsinek w 1971 roku. Po zakończeniu budowy tuneli, które miały miejsce w latach 1971-1976, rozpoczęto budowę stacji. Metro zostało otwarte dla publiczności 1 czerwca 1982 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce 2 sierpnia tego samego roku. W kolejnych latach sieć była rozbudowywana, w tym przedłużenie do Vuosaari w 1998 roku.

Länsimetro

W 2000 roku rozpoczęto planowanie rozbudowy metra w kierunku zachodnim, co nazwano Länsimetro. Pierwszy odcinek otwarto 18 listopada 2017 roku, a w grudniu 2022 roku uruchomiono trasę do Kivenlahti.

Linie

Metro w Helsinkach obsługuje dwie linie:

  • M1: Kivenlahti – Vuosaari
  • M2: Tapiola – Mellunmäki

Na odcinku Tapiola – Itäkeskus obie linie się pokrywają.

Lista stacji

Kivenlahti – Itäkeskus:

  • Kivenlahti
  • Espoonlahti
  • Soukka
  • Kaitaa
  • Finnoo
  • Matinkylä
  • Niittykumpu
  • Urheilupuisto
  • Tapiola
  • Aalto-yliopisto
  • Keilaniemi
  • Koivusaari
  • Lauttasaari
  • Ruoholahti
  • Kamppi
  • Rautatientori
  • Kaisaniemi
  • Hakaniemi
  • Sörnäinen
  • Kalasatama
  • Kulosaari
  • Herttoniemi
  • Siilitie
  • Itäkeskus

Itäkeskus – Mellunmäki (północne odgałęzienie):

  • Itäkeskus
  • Myllypuro
  • Kontula
  • Mellunmäki

Itäkeskus – Vuosaari (południowe odgałęzienie):

  • Itäkeskus
  • Puotila
  • Rastila
  • Vuosaari

Typy wagonów

W Helsinkach kursują dwa typy pociągów:

  • M100: Wyprodukowane w latach 1977-1984, 42 pary. Każda para pomieści 287 pasażerów.
  • M200: Produkowane przez Bombardier w latach 2000-2001, 12 par. Są dłuższe, ale mają o 7 miejsc mniej niż M100.

W planach jest również zamówienie wagonów serii M300 w związku z rozbudową metra zachodniego.