Informacje o statku „Wisła”
Statek „Wisła” był jednostką pływającą o długości 102,5 m i szerokości 14,6 m, z zanurzeniem wynoszącym 6,5 m. Jego załoga liczyła 32 osoby. Statek zyskał reputację „szczęśliwego statku” w polskiej marynarce, dzięki 36-krotnemu przekroczeniu Atlantyku oraz przetrwaniu ataku torpedowego przez U-666 22 września 1943 roku.
Historia operacyjna
Od sierpnia 1944 roku „Wisła” obsługiwała połączenia z portami włoskimi na Morzu Śródziemnym, transportując głównie węgiel. W latach 1945-1946 przewoził ładunki dla United Maritime Authority, po czym został zakotwiczony w Antwerpii.
Po wojnie, 3 maja 1946 roku, statek powrócił do Polski, gdzie do końca 1950 roku pływał w składzie Żeglugi Polskiej. Następnie, w latach 1950-1954, był częścią Polskich Linii Oceanicznych w Gdyni, a później Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Jego głównym ładunkiem było węgiel do portów bałtyckich i Morza Północnego, a przywoził rudę.
Transport broni i późniejsza historia
W latach 1948-1950 „Wisła” transportowała broń i zaopatrzenie dla komunistycznej partyzantki DSE. Statek został wycofany z eksploatacji 17 stycznia 1961 roku, lecz kontynuował działalność jako holowana lichtuga bez napędu oraz pływający magazyn w porcie w Szczecinie. Od 1967 roku pełnił rolę stacjonarnego magazynu pływającego.
W 1966 roku „Wisła” zagrała epizodyczną rolę w filmie Cała naprzód jako statek przemytniczy „Rosita”. W grudniu 1975 roku jednostka została odholowana na złom do Belgii.
Kategorie
- Masowce
- Parowce
- Lichtugi
- Statki z XX wieku