Ford Granada
Ford Granada to samochód osobowy klasy wyższej produkowany przez firmę Ford w latach 1972-1994. Model ten był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako 2 i 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi i 2-drzwiowe coupe. Granada była napędzana na tylne koła i oferowała różnorodne silniki.
Pierwsza generacja (1972-1977)
Granada I zadebiutowała w 1972 roku jako nowy model klasy wyższej, zastępując wcześniejsze modele takie jak Zephyr i Zodiac. Charakteryzowała się obłą sylwetką, nisko osadzonym pasem przednim oraz prostokątnymi reflektorami. W ofercie znalazła się także tańsza wersja – Ford Consul, z uproszczonym wyposażeniem.
Silniki w pierwszej generacji
- L4 2.0l Pinto
- V4 1.7l Taunus
- V4 2.0l Essex
- V6 2.0l Cologne
- V6 2.3l Cologne
- V6 2.5l Essex
- V6 2.6l Cologne
- V6 2.8l Cologne
- V6 3.0l Essex
- V8 5.0l Windsor
Druga generacja (1977-1985)
Ford Granada II zadebiutował w 1977 roku, wprowadzając nową stylistykę opartą na wydłużonej platformie. Nowy model zyskał smuklejsze kształty i nowoczesne detale, takie jak dwukloszowe reflektory. W 1978 roku zajął 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.
Lifting drugiej generacji
W 1981 roku Ford wprowadził drobne zmiany w Granadzie II, w tym nową atrapę chłodnicy malowaną w kolorze nadwozia. Produkcja zakończyła się w 1985 roku, a model został zastąpiony przez Ford Scorpio, z wyjątkiem brytyjskiej wersji, która pozostała w sprzedaży jako liftback i sedan.
Trzecia generacja (1992-1994)
W marcu 1992 roku Ford Granada III przeszedł obszerną modernizację, wprowadzając nową atrapę chłodnicy oraz zmiany w designie reflektorów. Produkcja zakończyła się w 1994 roku, a model został zastąpiony przez nową generację Scorpio, co oznaczało koniec 22-letniej obecności Granady na rynku.
Silniki w trzeciej generacji
- L4 1.8l Pinto
- L4 2.0l Pinto
- L4 2.0l DOHC
- V6 2.4l Cologne
- V6 2.8l Cologne
- V6 2.9l Cologne
- V6 2.9l Cosworth
- L4 2.5l Peugeot Diesel
- L4 2.5l Peugeot Turbo Diesel
Ford Granada był kluczowym modelem w historii marki, łącząc elegancję z osiągami, a jego różnorodność wersji i silników przyczyniła się do jego popularności na europejskim rynku motoryzacyjnym.