Droga Krajowa nr 17
Droga krajowa nr 17, znana również jako Szosa Lubelska, to ważna trasa klasy GP (ruch główny przyspieszony) w Polsce. Przebiega od wschodnich granic Warszawy do przejścia granicznego w Hrebennem, łącząc województwa mazowieckie i lubelskie. Jej długość wynosi około 306 km i stanowi część europejskiego szlaku E372.
Na odcinku od węzła Kurów-Zachód do węzła Piaski-Wschód (71 km) droga współdzieli trasę z drogą ekspresową S12, co czyni ją główną osią transportową województwa lubelskiego.
Historia numeracji i budowy
Trasa nr 17 posiadała różne oznaczenia na przestrzeni lat. W latach 1832–1835 zbudowano odcinek Warszawa-Piaski, a odcinek Piaski-Zamość został ukończony w latach 1834–1835. Do lat osiemdziesiątych XX wieku droga była oznaczana jako E81.
W 2008 roku oddano do użytku 2-kilometrową obwodnicę Hrebennego, której budowa trwała od lipca 2006 do stycznia 2008 roku.
Droga Ekspresowa S17
W przyszłości rolę drogi krajowej nr 17 ma przejąć droga ekspresowa S17. Obecnie istnieją już niektóre odcinki S17:
- Węzeł Lubelska – Garwolin – 20 km, oddany w lipcu 2020.
- Obwodnica Garwolina – 12,8 km, oddana w 2007 roku.
- Obwodnica Gończyc – 12,2 km, oddana w 2019 roku.
- Skrudki – Kurów Zachód – 13,2 km, oddana w 2019 roku.
- Kurów-Zachód – Piaski-Wschód – 71 km, oddawany w różnych terminach od 2011 roku.
Odcinki S17 w realizacji i planowane
W tej chwili realizowane są następujące odcinki:
- Zamość Wschód – Tomaszów Lubelski Północ (projektowanie)
- Tomaszów Lubelski Północ – Tomaszów Lubelski Południe (II etap)
- Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne (projektowanie)
W planach są również odcinki:
- Łopiennik – Krasnystaw Północ
- Zamość Sitaniec – Zamość Wschód
Ważniejsze miejscowości przy DK17
- Warszawa
- Garwolin
- Lublin
- Zamość
- Hrebenne
- Świdnik
- Tomaszów Lubelski
Droga krajowa nr 17 odgrywa kluczową rolę w komunikacji wschodniej Polski, łącząc istotne ośrodki miejskie i wspierając rozwój regionalny.