Dzisiaj jest 21 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Jamb

Jamb w Metryce Iloczasowej

Jamb (gr. íambos) to stopa metryczna składająca się z dwóch sylab: krótkiej i długiej. W polskiej poezji odpowiada jej sekwencja sylab nieakcentowanej oraz akcentowanej. Naturalnych jambów w języku polskim jest niewiele, przykładem jest słowo „aha”. Zazwyczaj jamby tworzone są z proklitykami (np. „do snu”) lub poprzez odpowiednie łączenie wyrazów w zdaniu.

Przykład jambu można znaleźć w wierszu „Monachomachia” Ignacego Krasickiego:

„Nie wszystko zło to, co się świeci z góry.”

W przeciwieństwie do jambu, trochej ma inny układ sylab. Wiersze jambiczne zyskują na wyrazistości, gdy na parzystych sylabach występują jednozgłoskowe wyrazy akcentowane. W polskiej literaturze wyróżniają się wiersze Adama Asnyka, takie jak „Dałam ci moc”, „Daremne żale”, „Ta łza” oraz „Ulewa”.

„Na szczytach Tatr, na szczytach Tatr,

Na sinej ich krawędzi,

Króluje w mgłach świszczący wiatr

I ciemne chmury pędzi.”

(Ulewa)

Rodzaje Wierszy Jambicznych

W polskiej wersyfikacji najkrótszym formatem wiersza jambicznego jest dwustopowiec męski (sSsS), a najdłuższym ośmiostopowiec żeński (sSsSsSsS||sSsSsSsSs). Ośmiostopowiec był użyty w utworze „Dziewczyna” Bolesława Leśmiana. Najczęściej spotykanym rozmiarem jest czterostopowiec, a siedmiostopowiec zdarza się głównie w przekładach z wiersza nowogreckiego.

Przypisy

Bibliografia

  • Maria Dłuska, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej, Warszawa 1978.

Kategoria: Stopy metryczne