BA-6 (ros. БA-6) – średni samochód pancerny radzieckiej konstrukcji z lat 30. XX wieku.
Specyfikacja
- Typ pojazdu: Samochód pancerny
- Produkcja: 1936-1937, 386 egzemplarzy
- Silnik: GAZ-AA, 4-cylindrowy, 40 KM
- Masa: 5,12 t
- Wymiary: Długość: 4,90 m, Szerokość: 2,07 m, Wysokość: 2,36 m
- Pancerz: 3-9 mm
- Prędkość maksymalna: 52 km/h
- Zasięg: 265 km (po drodze), 150 km (w terenie)
- Uzbrojenie: 1 x armata 45 mm, 2 x czkm DT kal. 7,62 mm
Historia
BA-6 został zaprojektowany w ramach programu rozwoju kołowych wozów bojowych Armii Czerwonej. Pojazd zbudowano na podwoziu GAZ-AAA i miał na celu połączenie zalet poprzednich modeli, takich jak BA-3, z lepszymi właściwościami terenowymi. Modyfikacje obejmowały zwiększenie rozstawu kół oraz wzmocnienie podzespołów.
Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1935 roku i trwała do 1938 roku, kiedy to wprowadzono nowy model BA-10. Pojazdy trafiły do jednostek rozpoznawczych oraz korpusów zmechanizowanych. BA-6 brały udział w kluczowych wydarzeniach, takich jak agresja na Polskę czy wojna zimowa.
Użytkownicy
BA-6 był wykorzystywany przez:
- ZSRR
- Turcję
- Afganistan
- Mongolię
- Finlandię
- III Rzeszę (zdobyczne)
Odmiany pojazdu
- BA-6ŻD: Wersja przystosowana do jazdy po szynach.
- BA-6M: Nowa wieża, grubszy pancerz, silnik GAZ-M1 o mocy 50-52 KM.
- BA-9: Lżejszy (4,5 t), uzbrojony w karabin maszynowy DSzK kal. 12,7 mm.
BA-6 stanowił istotny element radzieckiego uzbrojenia w okresie międzywojennym i był używany w różnych konfliktach do lat 60. XX wieku.