NEWZ 112E (ET42)
NEWZ 112E, znana również jako seria ET42, to dwuczłonowa elektryczna lokomotywa towarowa, która była produkowana w latach 1978–1982 w radzieckich zakładach NEWZ. Wyprodukowano 50 sztuk, które zostały dostarczone Polskim Kolejom Państwowym.
Historia i geneza
W 1969 roku zakończono elektryfikację magistrali węglowej łączącej Górny Śląsk z Gdańskiem, co umożliwiło przewóz towarów lokomotywami elektrycznymi. PKP jednak nie dysponowały wystarczająco mocnymi lokomotywami do obsługi coraz cięższych pociągów. W związku z tym, w latach 70. zamówiono silniejsze lokomotywy dwuczłonowe u dwóch producentów – w Czechosłowacji i w radzieckich zakładach NEWZ.
Projekt i konstrukcja
Projekt lokomotywy oparto na radzieckich elektrowozach WŁ10 i WŁ11. Lokomotywy ET42 rozpoczęły służbę w maju 1978 roku, a ostatnie trafiły do PKP w 1982 roku. Charakteryzują się prostą budową oraz łatwością eksploatacji, co czyni je niezawodnymi. Lokomotywy ET42 zostały zaprojektowane jako dwuczłonowe, co różni je od innych lokomotyw eksploatowanych przez PKP.
ET42 wyposażono w osprzęt do ogrzewania wagonów, co pozwala na ich użycie do przewozów osobowych. Lokomotywa posiada pięć pozycji osłabienia wzbudzenia, co umożliwia osiąganie wysokich prędkości na trasach.
Eksploatacja
W okresie 1978–1982 wprowadzono 50 lokomotyw ET42 do użytku. Z czasem cztery z nich uległy wypadkom i zostały skreślone z ewidencji. Pozostałe lokomotywy działały na sieci PKP aż do początku 2009 roku, kiedy to cała seria przeszła do rezerwy długoterminowej. Od czerwca 2011 roku lokomotywy ET42 były sukcesywnie przywracane do ruchu i przekazywane do Zakładu Taboru Tarnowskie Góry.
Podsumowanie
Lokomotywy ET42 były istotnym elementem polskiego taboru kolejowego, umożliwiając przewóz towarów elektrycznymi lokomotywami na istotnych trasach. Dzięki swojej konstrukcji i niezawodności, lokomotywy te pozostają w pamięci kolejarzy i pasjonatów transportu kolejowego.