Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Konstal 111N

Konstal 111N

Konstal 111N to typ tramwaju wyprodukowanego w 1993 roku przez zakłady Konstal w Chorzowie. Tramwaj został zaprojektowany z myślą o Gliwicach, gdzie potrzebna była wahadłowa komunikacja z użyciem składów dwukierunkowych podczas remontu wiaduktu nad torami kolejowymi na ulicy Zabrskiej.

Historia

W 1993 roku PTK Katowice zamówiło sześć wagonów jednokierunkowych, które mogły być łączone tyłami, tworząc wagony dwukierunkowe. Wagony miały być używane jako jednoskładowe w normalnej eksploatacji, a jako dwukierunkowe podczas remontów. Model tramwaju został po raz pierwszy zaprezentowany 9 czerwca 1993 roku w Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”.

Konstrukcja

Tramwaj 111N to jednoczłonowy, dwustronny tramwaj jednokierunkowy, a jego konstrukcja opiera się na modelu 105Na. Każdy wagon wyposażony jest w troje harmonijkowych drzwi, a siedzenia zainstalowane po prawej stronie są zwrócone w kierunku jazdy, natomiast po lewej stronie – w przeciwnym. Stopnie i drzwi wykonane są z aluminium oraz materiałów odpornych na korozję.

Wewnątrz tramwajów zainstalowano siedzenia o ergonomicznym kształcie między wrześniem 2006 a lipcem 2008 roku, w ramach modernizacji wagonów nr 341 i 342. Po przemalowaniu w barwy biało-niebieskie, tramwaje te obsługiwały różne linie w Krakowie, m.in. linię nr 30 oraz 24. W 2008 roku, po kolejnych zmianach, wagony wróciły do obsługi zastępczej na czas remontu Ronda Grzegórzeckiego, a w sierpniu 2008 roku zostały przemalowane w barwy Tramwajów Śląskich i przekazane do ich eksploatacji.