„`html
CFM International CFM56
CFM International CFM56 (oznaczenie militarne F108) to seria turbowentylatorowych silników lotniczych, znana z dużego stosunku dwuprzepływowości. Silniki te są produkowane przez CFM International, a ich pierwsze testy miały miejsce w czerwcu 1974 roku. Obecnie CFM56 jest jednym z najczęściej używanych silników na świecie, szczególnie w samolotach Boeing 737 oraz Airbus A320 i A340.
Historia
Pomimo początkowych trudności, CFM56 zyskał ogromną popularność. Do stycznia 2010 roku silniki te spędziły w powietrzu ponad 470 milionów godzin. W wersji wojskowej F108, silnik ten zastąpił starsze modele Pratt & Whitney JT3D.
Warianty
- CFM56-2: Pierwsza wersja, wprowadzona do służby w 1980 roku, osiągająca ciąg od 82,3 do 105 kN.
- CFM56-4: Proponowana wersja dla rodziny Airbus A320, z ciągiem 110 kN i nowym wentylatorem, jednak zaniechana na rzecz CFM56-5.
- CFM56-5: Produkowany w trzech odmianach (A, B, C), dedykowany maszynom Airbus, z ciągiem od 96 kN do 151 kN. Zastosowano w nim system FADEC oraz poprawiono aerodynamikę.
Podsumowanie
Silniki CFM56, rozwinięte z modelu General Electric F101, stanowią kluczowy element napędu nowoczesnych samolotów pasażerskich i wojskowych. Dzięki ciągłemu rozwojowi technologie zastosowane w tych silnikach, takie jak ulepszona aerodynamika i systemy zarządzania, umożliwiły osiągnięcie wysokiej efektywności oraz niezawodności w eksploatacji.
„`