Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Nakajima Ki-44

Nakajima Ki-44

Nakajima Ki-44, znany również jako „Tojo”, to japoński myśliwiec przechwytujący z okresu II wojny światowej. Oblot maszyny miał miejsce w sierpniu 1940 roku, a do służby wszedł w 1942 roku jako „Jednomiejscowy Myśliwiec Typ 2”. Samolot został zaprojektowany z myślą o osiąganiu dużych prędkości, co umożliwiało mu przechwytywanie amerykańskich bombowców B-29 na dużych pułapach.

Specyfikacja

  • Typ: myśliwiec przechwytujący
  • Załoga: 1 pilot
  • Rozpiętość: 9,45 m
  • Długość: 8,8 m
  • Wysokość: 3,25 m
  • Masa własna: 2105 kg
  • Masa startowa: 2995 kg
  • Pułap: 11 200 m
  • Zasięg: 1700 km
  • Prędkość maksymalna:
    • Model 1: 580 km/h
    • Model 2: 604 km/h
  • Uzbrojenie:
    • 2 karabiny maszynowe kal. 7,7 mm
    • 2 lub 4 karabiny kal. 12,7 mm
    • 2 lub 4 działka kal. 20 mm
    • 2 działka kal. 37 mm
    • 2 działka kal. 40 mm

Historia i rozwój

Projekt Ki-44 powstał w wytwórni Nakajima równolegle z innym myśliwcem Ki-43. Samolot miał osiągać prędkość 600 km/h na pułapie 4300 metrów w czasie krótszym niż 5 minut. W pierwszych prototypach zastosowano silnik Nakajima Ha-41, jednak po wprowadzeniu poprawek, prędkość maksymalna wzrosła, co pozwoliło na wprowadzenie do produkcji modelu Ki-44-I.

Wersje Ki-44

  • Ki-44-I: Wprowadzony do służby w 1942 roku, miał różne odmiany uzbrojenia.
  • Ki-44-II: Zmodernizowana wersja z silnikiem Nakajima Ha-109, wprowadzona do produkcji w 1942 roku. Używana w walkach w Chinach i na Pacyfiku.
  • Ki-44-III: Ostateczna wersja z silnikiem Ha-145, produkowana w ograniczonej liczbie i wycofana w 1944 roku.

Użytkowanie

Ki-44 był jednym z nielicznych myśliwców zdolnych przechwycić bombowce B-29, jednak jego słaba zwrotność i problem z widocznością sprawiły, że piloci nie byli z niego zadowoleni. W sumie wyprodukowano 1167 egzemplarzy różnych wersji Ki-44, co było stosunkowo małą liczbą w porównaniu z innymi myśliwcami tego okresu.