Tramwaje w Słupsku
System tramwajowy w Słupsku funkcjonował w latach 1910–1959, łącząc różne części miasta. Jego początki sięgają 1909 roku, kiedy rozpoczęto budowę torowisk oraz zajezdni. Pierwsze linie tramwajowe uruchomiono w 1910 roku, a inwestycja kosztowała miasto 350 000 marek.
Lata 1910–1945
Na początku tramwaje obsługiwały dwie linie, które łączyły się na Rynku, prowadząc do zajezdni przy Amtstraße 18. W 1913 roku nastąpiła znaczna rozbudowa torowisk, która umożliwiła uruchomienie nowej, niebieskiej linii. Przyczyniło się to do wzrostu długości sieci tramwajowej do około 10 km.
- Po I wojnie światowej sieć tramwajowa doświadczyła trudności finansowych, co doprowadziło do zawieszenia przewozów w latach 1922-1924.
- W 1925 roku sieć składała się z trzech linii, jednak niebieska była nadal zawieszona i ostatecznie zlikwidowana w 1929 roku.
- Przed II wojną światową sieć była modernizowana, ale nie rozwijała się znacząco.
Lata 1945–1959
Po II wojnie światowej przywrócono częściowo ruch tramwajowy, wprowadzając numerację linii. Uruchomiono dwie linie:
- Linia 1 (czerwona) – prowadziła od dworca kolejowego do koszar w dzielnicy Westerplatte.
- Linia 2 (zielona) – kursowała od ulicy Szczecińskiej do ul. Kaszubskiej.
Zakupiono również nowe wagony tramwajowe. Jednakże, z powodu nierentowności i problemów z komunikacją na wąskich uliczkach, tramwaje zamknięto 16 marca 1959 roku.
Po zakończeniu działalności, wagony przekazano do innych miast, a część z nich została zlikwidowana. Pamiątką po tramwajach jest odrestaurowany wagon przy ul. Nowobramskiej, który obecnie pełni funkcję punktu informacji turystycznej.
Dziedzictwo tramwajowe
W Słupsku zachowały się także niektóre elementy infrastruktury tramwajowej, takie jak słupy trakcyjne oraz zaczepy do lin nośnych, które są stopniowo usuwane podczas remontów budynków.