Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

PZL I-22 Iryda

PZL I-22 Iryda

PZL I-22 Iryda to polski dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot odrzutowy, zaprojektowany jako szkolno-bojowy. Prace nad nim rozpoczęto w 1976 roku jako kontynuację samolotu TS-11 Iskra. Prototyp oblatano 3 marca 1985 roku.

Historia

W 1976 roku w Instytucie Lotnictwa podjęto prace nad samolotem zastępującym TS-11 Iskra, a projekt zakończono w 1978 roku. Samolot, pod kierownictwem dr inż. Alfreda Barona, uzyskał oznaczenie I-22 Iryda. W 1980 roku zatwierdzono projekt, a dwa lata później rozpoczęto budowę prototypów. Po oblataniu wersji z silnikami SO-3W22, w 1992 roku zaprezentowano wersję z silnikami PZL K-15.

Służba

W latach 1992-1996 Irydy były użytkowane w 58 lotniczym pułku szkolnym. Łącznie wyprodukowano 19 egzemplarzy, z czego nie wszystkie ukończono. Samolot wzbudzał zainteresowanie Indyjskich Sił Powietrznych, które poszukiwały nowej maszyny szkolno-treningowej.

Irydy muzealne

Większość wyprodukowanych Iryd trafiła do muzeów lub magazynów. Wśród eksponatów znajduje się jeden sprawny egzemplarz, który przekazano do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie.

Uzbrojenie

  • Dwulufowe działko GSz-23Ł kal. 23 mm (200 naboi)
  • Cztery podskrzydłowe zaczepy o nośności 500 kg każdy
  • Możliwość podwieszania bomb oraz pocisków rakietowych

Dane techniczno-taktyczne

  • Masa: 4600 kg (własna), 6900 kg (całkowita)
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 9,6 m
    • Długość: 13,22 m
    • Wysokość: 4,3 m
    • Powierzchnia nośna: 19,92 m²
  • Napęd: 2 silniki SO-3W22 (2×1100 daN) lub PZL K-15 (2×1500 daN)
  • Osiągi:
    • Prędkość maksymalna: 834 km/h
    • Prędkość minimalna: 246 km/h
    • Wznoszenie: 25 m/s, 42 m/s (zależnie od silników)
    • Pułap: 11000 m
    • Zasięg: 1820 km
  • Załoga: 2 osoby

Podsumowanie

PZL I-22 Iryda, mimo trudności w produkcji i użytkowaniu, stanowi ważny element historii polskiego lotnictwa, będąc próbą stworzenia nowoczesnego samolotu szkolno-bojowego.