Projekt 178
Projekt 178 to rodzina samochodów stworzona przez koncern Fiat, mająca na celu wprowadzenie modeli na rynek globalny. W skład rodziny wchodzą następujące modele:
- Fiat Strada – 2-drzwiowy pick-up
- Fiat Palio – 3- i 5-drzwiowy hatchback
- Fiat Palio Weekend – 5-drzwiowe kombi
- Fiat Siena – 4-drzwiowy sedan
- Fiat Albea/Petra – 4-drzwiowy sedan
Historia projektu
Samochody te bazują na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Uno i należą do segmentu B. Produkcję rozpoczęto w 1996 roku w Brazylii, a następnie wprowadzono produkcję w Argentynie, Wenezueli, Polsce, Maroku, Turcji, Indiach, RPA, Egipcie i Chinach. Na różnych rynkach dostępne były różne modele oraz silniki benzynowe o pojemnościach od 1,0 do 1,8 dm³ oraz silniki diesla o pojemnościach 1,3 i 1,7 dm³.
Produkcja pierwszej serii trwała do 2001 roku. W drugiej serii wprowadzono zmiany w stylizacji modeli, a Siena po liftingu zmieniła nazwę na Albea w Turcji i Polsce, Petra w Egipcie i Indiach oraz Perla w Chinach. W Brazylii wprowadzono nazwy Fiat Novo Siena i Novo Palio/Palio Weekend. Kolejna modernizacja miała miejsce w 2004 roku, kiedy to wprowadzono dłuższą płytę podłogową i zmieniono stylistykę.
Produkcja w Polsce
W Polsce produkcję modeli Siena i Palio Weekend rozpoczęto w lutym 1997 roku w Bielsku-Białej. W ofercie dostępne były silniki benzynowe o pojemnościach 1,4 dm³ (70 KM), 1,6 dm³ (100 KM) oraz 1,2 dm³ (75 KM).
Model Siena był produkowany do jesieni 2001 roku, po czym zastąpiono go zmodernizowanym Albea importowanym z Turcji. Model Palio Weekend zniknął z oferty w 2004 roku z powodu niskiego zainteresowania. W 2006 roku Albea przeszła facelifting, a w 2007 roku Fiat Auto Poland zdecydował o zakończeniu sprzedaży tego modelu w Polsce.
W Brazylii kontynuowano produkcję modeli Palio, Palio Weekend i Siena, które oferowały różne silniki benzynowe o różnych mocach.