„`html
Grob G 112 – Niemiecki Samolot Sportowy
Grob G 112 to dwumiejscowy samolot sportowy zaprojektowany przez niemiecką wytwórnię Grob Flugzeugbau w latach osiemdziesiątych XX wieku. Prototyp oblatano 4 maja 1984 roku.
Historia
Prace nad Grob G 112 rozpoczęły się w momencie, gdy firma, znana dotychczas z produkcji kompozytowych szybowców, postanowiła stworzyć samolot sportowy. Samolot miał być konkurencyjny w klasie tanich samolotów, zdominowanej przez modele czteromiejscowe.
Grob G 112 był innowacyjny dzięki możliwości zasilania silnika Grob 2500F1 paliwem samochodowym oraz konstrukcji umożliwiającej hangarowanie w standardowym garażu po złożeniu skrzydeł. Mimo tych zalet, samolot nie wszedł do produkcji seryjnej.
Opis konstrukcji
Samolot ma wolnonośny dolnopłat o kompozytowej konstrukcji, z trójkołowym podwoziem stałym. Jego skrzydła są dwudzielne, z dużymi klapami i lotkami, które składają się wzdłuż kadłuba, co ułatwia transport i przechowywanie.
- Wymiary:
- Rozpiętość: 11,00 m
- Długość: 6,89 m
- Wysokość: 2,15 m
- Masa:
- Masa własna: 530 kg
- Masa użyteczna: 220 kg
- Masa startowa: 750 kg
- Napęd:
- Silnik: Grob 2500F1 (90 KM)
- Zbiornik paliwa: 100 dm³
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 220 km/h
- Prędkość przelotowa: 185 km/h
- Zasięg: 1550 km
- Długotrwałość lotu: 5,5 – 12,5 godz.
W kabinie o szerokości 1,2 m znajdują się dwa fotele, które można odchylać, co umożliwia dostęp do przestrzeni bagażowej. Usterzenie samolotu ma klasyczny kształt i jest wyposażone w trymer.
Podsumowanie
Grob G 112 był ambitnym projektem, który miał na celu wprowadzenie nowego, ekonomicznego samolotu sportowego. Mimo innowacyjnych rozwiązań, nie osiągnął sukcesu na rynku.
Linki zewnętrzne
Kategoria: Samoloty cywilne
„`