Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Grob G 112

„`html

Grob G 112 – Niemiecki Samolot Sportowy

Grob G 112 to dwumiejscowy samolot sportowy zaprojektowany przez niemiecką wytwórnię Grob Flugzeugbau w latach osiemdziesiątych XX wieku. Prototyp oblatano 4 maja 1984 roku.

Historia

Prace nad Grob G 112 rozpoczęły się w momencie, gdy firma, znana dotychczas z produkcji kompozytowych szybowców, postanowiła stworzyć samolot sportowy. Samolot miał być konkurencyjny w klasie tanich samolotów, zdominowanej przez modele czteromiejscowe.

Grob G 112 był innowacyjny dzięki możliwości zasilania silnika Grob 2500F1 paliwem samochodowym oraz konstrukcji umożliwiającej hangarowanie w standardowym garażu po złożeniu skrzydeł. Mimo tych zalet, samolot nie wszedł do produkcji seryjnej.

Opis konstrukcji

Samolot ma wolnonośny dolnopłat o kompozytowej konstrukcji, z trójkołowym podwoziem stałym. Jego skrzydła są dwudzielne, z dużymi klapami i lotkami, które składają się wzdłuż kadłuba, co ułatwia transport i przechowywanie.

  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 11,00 m
    • Długość: 6,89 m
    • Wysokość: 2,15 m
  • Masa:
    • Masa własna: 530 kg
    • Masa użyteczna: 220 kg
    • Masa startowa: 750 kg
  • Napęd:
    • Silnik: Grob 2500F1 (90 KM)
    • Zbiornik paliwa: 100 dm³
  • Wydajność:
    • Prędkość maksymalna: 220 km/h
    • Prędkość przelotowa: 185 km/h
    • Zasięg: 1550 km
    • Długotrwałość lotu: 5,5 – 12,5 godz.

W kabinie o szerokości 1,2 m znajdują się dwa fotele, które można odchylać, co umożliwia dostęp do przestrzeni bagażowej. Usterzenie samolotu ma klasyczny kształt i jest wyposażone w trymer.

Podsumowanie

Grob G 112 był ambitnym projektem, który miał na celu wprowadzenie nowego, ekonomicznego samolotu sportowego. Mimo innowacyjnych rozwiązań, nie osiągnął sukcesu na rynku.

Linki zewnętrzne

Kategoria: Samoloty cywilne

„`