Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Niebyt

Niebyt i Nicość w Ontologii

Niebyt, znany również jako nicość, to kluczowe pojęcie w ontologii, które oznacza przeciwieństwo bytu. Termin „meontologia”, odnoszący się do „nauki o niebycie”, jest rzadko używany, ponieważ dyskusje na temat nicości są ograniczone.

Rozumienie Klasyczne

Parmenides

Pojęcie niebytu zostało po raz pierwszy zaprezentowane przez Parmenidesa z Elei, który twierdził, że niebyt jest pojęciem pustym, a jego istnienie jest sprzeczne i bezsensowne. Parmenides opisuje ludzi, którzy szukają wiedzy w kontekście nicości, jako „dwugłowych”, co wskazuje na ich sprzeczne myślenie.

Tomasz z Akwinu

Tomasz z Akwinu rozwija idee Parmenidesa, definiując niebyt jako zaprzeczenie bytu, które wynika z zasady niesprzeczności. Wprowadza pojęcia niebytu absolutnego i względnego:

  • Niebyt absolutny: Negacja zarówno istoty, jak i istnienia bytu.
  • Względny niebyt: Negacja tylko istoty bytu, co prowadzi do pojęcia privatio – braku istotnej cechy.

Przykład: brak lewego palca nie wpływa na byt człowieka, natomiast brak sumienia prowadzi do zła.

Poglądy Późniejsze

Hegel

Georg Hegel wprowadza dialektykę, w której niebyt staje się elementem tworzenia rzeczywistości. W jego koncepcji byt i niebyt są realne, ale różnią się pod względem potencjału. Byt realizuje się w konkretnej formie, podczas gdy niebyt tej potencjalności nie posiada.

Heidegger

Martin Heidegger postrzega nicość jako fundamentalne pojęcie, twierdząc, że byt jest zjawiskiem powierzchownym. Z jego perspektywy nicość jest źródłem bytu, a zrozumienie nicości wymaga intuicyjnego podejścia, często poprzez poezję.

Sartre

Jean-Paul Sartre umieszcza nicość w ludzkiej egzystencji. Twierdzi, że człowiek jest naznaczony brakiem, a jego istota jest zmienna. Jego słynne stwierdzenie „Człowiek jest tym, czym nie jest” podkreśla ciągłe niedookreślenie istoty człowieka, co prowadzi do egzystencjalnej próżni.

Krytyka

Filozofia analityczna krytykuje koncepcję niebytu, uznając ją za bezsensowną. Podważa również sensowność pojęcia bytu, argumentując, że nie można mówić o „niebycie” w sposób, który miałby sens. Zarówno Parmenides, jak i współczesni analitycy dostrzegają, że nie ma nic, co mogłoby być określone jako niebyt.