Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Konstal 114Na

„`html

Konstal 114Na

Konstal 114Na, znany po modernizacji jako 114Na – MF 12, to tramwaj niskopodłogowy, który został wyprodukowany w 1997 roku przez zakłady Konstal w Chorzowie. Dla Gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej powstały dwa egzemplarze, co czyni go drugim typem tramwaju z niską podłogą w Polsce.

Historia

Produkcja nowoczesnych tramwajów w Polsce rozpoczęła się w latach 60. XX wieku, jednak tylko niektóre modele, takie jak Konstal 105N, zdobyły uznanie. W 1995 roku powstał tramwaj 112N z fragmentem niskopodłogowym, sprzedany Warszawie. W Gdańsku, z uwagi na zły stan taboru, władze zaczęły modernizować komunikację miejską, co zaowocowało produkcją 114Na.

Produkcja i konstrukcja

W 1997 roku wyprodukowano dwa tramwaje 114Na, które różniły się od 112N dodatkowym członem środkowym z niską podłogą, co umożliwiało łatwiejszy dostęp dla osób niepełnosprawnych. Prototyp zadebiutował na gdańskich torach 20 marca 1997 roku.

Cechy techniczne

  • Długość: 26 000 mm
  • Masa: 34 000 kg
  • Max. prędkość: 70 km/h
  • Wnętrze: 289 miejsc (32 siedzące + 4 rozkładane)
  • Niskopodłogowość: 13%

Wnętrze i wyposażenie

W tramwaju zastosowano pojedyncze, wandaloodporne siedzenia oraz wentylację naturalną. Wyposażony jest w ogrzewanie nawiewowe oraz system oświetleniowy, a także pięcioro drzwi zabezpieczonych przed przytrzaśnięciem pasażera.

Eksploatacja

Tramwaje 114Na rozpoczęły eksploatację w Gdańsku w 1997 roku, obsługując linię nr 12. Początkowo występowały problemy z awaryjnością, które zostały częściowo rozwiązane przez modernizację układu elektrycznego w 2000 roku. W kolejnych latach tramwaje przeszły renowacje oraz zmiany w malowaniu, a także modernizacje w zakładach Modertrans.

Tramwaj nr 1501 otrzymał imię Stanisławy Przybyszewskiej w 2015 roku, a tramwaj 1502 przeszedł modernizację, mając na celu utrzymanie oryginalnego wyglądu, by stać się pojazdem historycznym w przyszłości.

„`