Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Georges de La Tour

Georges de La Tour – Biografia

Georges de La Tour (1593-1652) był francuskim malarzem barokowym, znanym głównie z obrazów nocnych, takich jak Maria Magdalena i Nowo narodzony. Jego prace charakteryzują się unikalnym wykorzystaniem światła, zazwyczaj oświetlanego świecami. Mimo że przez długi czas pozostawał w zapomnieniu, jego twórczość została odkryta na nowo na początku XX wieku.

Życie i Twórczość

La Tour urodził się w rodzinie rzemieślniczej w Lotaryngii. Wiadomo niewiele o jego edukacji artystycznej, ale istnieje przypuszczenie, że mógł uczyć się w Nantes lub podróżować do Włoch. W 1617 roku ożenił się z Dianą Le Nerf, z którą miał dziesięcioro dzieci. W 1636 roku rodzina doświadczyła epidemii dżumy, co wpłynęło na ich życie.

W swojej twórczości La Tour tworzył zarówno sceny religijne, jak i świeckie, z silnym naciskiem na światło i cień. Jego styl ewoluował z realistycznych przedstawień dziennych na bardziej monumentalne nokturny, co miało miejsce w wyniku wojny w Lotaryngii.

Po śmierci

Po śmierci La Tour powoli popadał w zapomnienie, a jego nazwisko pojawiało się w inwentarzach. Odkrycie jego twórczości nastąpiło w drugiej połowie XIX wieku, a przełomowym momentem była publikacja Hermanna Vossa w 1915 roku, który przypisał La Tourowi kilka znaczących dzieł. Wystawy jego prac, w tym monograficzne, przyczyniły się do ponownego zainteresowania jego malarstwem.

Styl i Dzieła

La Tour jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych kontynuatorów Caravaggia, ze względu na jego mistrzowskie operowanie światłem. Jego obrazy, zarówno nokturny, jak i dzienne, cechują się statycznymi kompozycjami i powagą. Wśród jego najważniejszych dzieł znajdują się:

  • Starzec
  • Ślepy grajek
  • Bójka muzykantów
  • Oszust z asem treflowym
  • Pokutująca Magdalena
  • Hiob wyszydzany przez żonę
  • Zaparcie się św. Piotra

Jego prace są rozpoznawane dzięki unikalnemu stylowi, a wiele z nich wciąż podlega badaniom i atrybucjom. La Tour pozostaje znaczącą postacią w historii malarstwa barokowego.