Ella Cara Deloria
Ella Cara Deloria (1889-1971), znana również jako Anpetu Waste Win („Kobieta Piękny Dzień”), była rdzenna Amerykanka z plemienia Siuksów Yankton. Ukończyła studia pedagogiczne i stała się uznaną badaczką oraz wykładowczynią antropologii, etnologii i językoznawstwa na Columbia University. Jej prace koncentrowały się na języku, kulturze i historii Siuksów.
Życiorys
Urodziła się w Wakpala w Dakocie Południowej jako najstarsza z trzech córek Philipa Josepha Delorii. W dzieciństwie przeniosła się z rodziną do rezerwatu Standing Rock, gdzie wychowywała się w atmosferze łączącej tradycje plemienne i protestanckie. Uczyła się w szkole misyjnej, a następnie w Szkole Wszystkich Świętych, gdzie zdobyła stypendium umożliwiające dalszą edukację.
Studiowała w Oberlin College oraz Columbia University, gdzie prowadziła prelekcje na temat kultury indiańskiej. Po ukończeniu studiów w 1914 roku pracowała jako nauczycielka, a w 1923 roku wróciła do kariery akademickiej, przyjmując propozycję współpracy z Franza Boasem w Nowym Jorku.
W latach 30. opublikowała swoje najważniejsze dzieło, Dakota Texts, zawierające ustne relacje w języku Siuksów. Mimo trudności związanych z byciem kobietą i Indianką w środowisku naukowym, kontynuowała badania etnologiczne i lingwistyczne, zbierając materiały i prowadząc wykłady na Columbia University.
Kariera i osiągnięcia
- W 1941 roku opublikowała Dakota Grammar (razem z Franzem Boasem).
- W 1944 roku ukazała się jej praca Speaking of Indians, opisująca życie tubylczych Amerykanów.
- Napisała także etnograficzną powieść Waterlily, opublikowaną pośmiertnie w 1988 roku.
W 1955 roku wróciła do pracy w misji ojca, a w 1961 roku została zastępcą dyrektora W.H. Over Museum, gdzie pracowała nad leksykonem języków siouańskich. Otrzymała stypendium National Science Foundation na przygotowanie słownika Siuksów.
Dziedzictwo
Ella Cara Deloria zmarła na gruźlicę w 1971 roku. Uznawana jest za jedną z najwybitniejszych postaci w dziedzinie antropologii i językoznawstwa, a jej prace znacznie przyczyniły się do zachowania kultury i języka Siuksów. W 1943 roku otrzymała Medal za Osiągnięcia Indian. Jej życiową misją było uczynienie kultury Dakotów lepiej rozumianą przez białych ludzi.
Bibliografia
Opublikowane za życia
- The Sun Dance of the Oglala Sioux, 1929
- Dakota Texts, 1932
- Dakota Grammar, 1941 (z Franzem Boasem)
- Speaking of Indians, 1944
Opublikowane pośmiertnie
- Waterlily, 1988
- Bison People, 1994