„`html
Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż)
Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż) to polskie przedsiębiorstwo założone 19 marca 1928 roku przez ministra przemysłu i handlu, Eugeniusza Kwiatkowskiego. Powstało na bazie Centralnych Warsztatów Samochodowych (CWS) i miało na celu produkcję samochodów i motocykli, zarówno na rynek cywilny, jak i dla Wojska Polskiego.
Historia i rozwój
PZInż przejął również markę CWS dla samochodów oraz Sokół dla motocykli. W 1932 roku na podstawie umowy z włoskim FIAT-em rozpoczęto produkcję Fiata 508 Balilla. Do września 1939 roku wyprodukowano około 10 tys. sztuk tego modelu.
W latach 1933–1934 zbudowano nowoczesną fabrykę samochodów licencyjnych przy ul. Terespolskiej. W 1933 roku PZInż został zorganizowany w sześć jednostek, w tym fabryki samochodów ciężarowych i osobowych oraz stacje obsługi.
W 1939 roku zakład został zbombardowany, a w 1944 roku całkowicie zniszczony przez Niemców. Po wojnie na jego miejscu powstały nowe zakłady, a obecnie teren zajmują inne przedsiębiorstwa.
Pojazdy i prototypy
PZInż produkowało i montowało różne pojazdy, w tym:
- CWS T-1 – samochód osobowy
- Polski Fiat 508 – mały samochód osobowy
- PZInż 7TP – lekki czołg
- Sokół 200 – motocykl
- Ursus – samochody ciężarowe i pancerne
Wśród prototypów stworzonych w PZInż znajdowały się:
- PZInż 130 – pływający czołg rozpoznawczy
- PZInż 403 Lux-Sport – prototyp limuzyny
- WM – prototyp małego samochodu osobowego
Podsumowanie
PZInż odegrało istotną rolę w polskiej motoryzacji i produkcji wojskowej w okresie międzywojennym. Choć przedsiębiorstwo nie istnieje już, jego historia pozostaje ważnym elementem polskiej techniki i przemysłu motoryzacyjnego.
„`