„`html
Douglas XB-43 Jetmaster
Douglas XB-43 Jetmaster to amerykański eksperymentalny bombowiec, który powstał w zakładach Douglas Aircraft Company. Był to pierwszy bombowiec United States Army Air Forces napędzany silnikami odrzutowymi. Projekt rozpoczęto pod koniec 1944 roku, a pierwszy lot odbył się 17 maja 1946 roku. Jetmaster nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, a pierwszym amerykańskim bombowcem odrzutowym, który wszedł do służby, był North American B-45 Tornado.
Historia
W październiku 1943 roku USAAF zwróciło się do firmy Douglas z prośbą o przekształcenie prototypu XB-42 napędzanego silnikami tłokowymi w wersję odrzutową. W wyniku tych prac powstał XB-43, a 31 marca 1945 roku podpisano kontrakt na budowę dwóch prototypów. Pomimo początkowego postępu, pierwszy lot opóźnił się z powodu problemów z silnikami odrzutowymi oraz zakończenia II wojny światowej. Po naprawach po awarii silnika, XB-43 odbył swój pierwszy lot w Muroc Army Air Base.
USAAF planowało produkcję 50 egzemplarzy, ale Douglas był gotowy na budowę 200 maszyn miesięcznie. Planowano dwie wersje samolotu: bombową i szturmową, z różnym uzbrojeniem.
Opis konstrukcji
XB-43 był dwusilnikowym średniopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji. Posiadał silniki turboodrzutowe umieszczone wewnątrz kadłuba oraz trójkołowe podwozie. Samolot wyposażony był w laminarne skrzydło z podwójnymi klapami i lotkami. Załoga składała się z trzech osób: pilota, drugiego pilota oraz nawigatora/bombardiera.
Planowane uzbrojenie obejmowało dwa karabiny maszynowe w wieżyczce ogonowej oraz możliwość przenoszenia do czterech bomb 2000-funtowych w komorze bombowej.
Specyfikacja
- Rozpiętość: 21,69 m
- Długość: 15,6 m
- Wysokość: 7,39 m
- Masa własna: 9877 kg
- Masa startowa: 17932 kg
- Prędkość maksymalna: 829 km/h
- Pułap: 11735 m
- Zasięg: normalny 1770 km, maksymalny 4585 km
„`