Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Embraer Caraja

Embraer N-821 Caraja

Embraer N-821 Caraja to brazylijski samolot dyspozycyjny z lat 80. XX wieku, zaprojektowany przez koncern Embraer. Samolot jest dwusilnikowym dolnopłatem turbośmigłowym o metalowej konstrukcji, przeznaczonym do transportu pasażerów oraz małych ładunków.

Historia

Opracowanie Embraer N-821 Caraja miało miejsce na początku lat 80., bazując na doświadczeniach z produkcji licencyjnego samolotu Piper PA-31-50 Navajo Chieftain. Prototyp oblatano 12 marca 1984 roku, a certyfikat dopuszczenia do lotów cywilnych uzyskano 21 lipca 1984 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się w sierpniu 1984 roku w zakładach Industria Aeronautica Neiva S.A.

Zastosowanie

Samolot N-821 Caraja jest używany w lotnictwie cywilnym jako:

  • samolot dyspozycyjny
  • taksówka powietrzna
  • samolot transportowy do przewozu niewielkich ładunków

Opis konstrukcji

Embraer N-821 Caraja to samolot o następujących cechach:

  • Typ: dwusilnikowy dolnopłat turbośmigłowy
  • Podwozie: trójkołowe, chowane w locie
  • Załoga: 2 osoby
  • Liczba miejsc: 8 pasażerów
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 12,40 m
    • Długość: 10,55 m
    • Wysokość: 3,96 m
  • Masa startowa: 3630 kg
  • Silniki: 2 x Pratt-Whitney PT6A-27, każdy o mocy 561 KM (410 kW)
  • Prędkość przelotowa: 430 km/h
  • Zasięg: 1800 km (maksymalny), 1028 km (z pełnym obciążeniem)

Samolot posiada skrzydło o obrysie dwutrapezowym, wyposażone w klapy i lotki. Silniki są umieszczone w gondolach, znacznie wysuniętych przed krawędź natarcia skrzydła. Usterzenie jest trapezowe, a podwozie ma wolnonośne golenie z pojedynczymi kołami, które są chowane w locie.

Kabina załogi znajduje się w przedniej części kadłuba, z osobnym wejściem, natomiast kabina pasażerska na 8 miejsc posiada osobne drzwi z tyłu. W kadłubie znajdują się również bagażniki, które mogą pomieścić ładunki o wadze do 744 kg.