„`html
ORP „Kołobrzeg”
ORP „Kołobrzeg” był kutrem rakietowym polskiej Marynarki Wojennej, zbudowanym według radzieckiego projektu 205, znanego w nomenklaturze NATO jako typ Osa I. Okręt ten został wyprodukowany w Stoczni Rzecznej w Rybińsku i był czwartym z trzynastu okrętów tego typu w Polsce.
Historia
Okręt wszedł do służby 15 listopada 1965 roku w 3 dywizjonie kutrów torpedowych w Gdyni. W 1971 roku został przydzielony do 2 dywizjonu kutrów rakietowo-torpedowych 3 Flotylli Okrętów. W ciągu swojej służby brał udział w wielu ćwiczeniach, w tym w Posejdon-75 (1975) oraz Reda-83 (1983). Ostatecznie skreślono go z listy floty 15 czerwca 1993 roku. Okręt miał numer burtowy 424 i nosił imię od miasta Kołobrzeg.
Dowódcy okrętu
- por. mar. Michał Michalski (1978-1981)
- por. mar. Bogdan Wójtowicz (1981-1982)
- kpt. mar. Ryszard Syndor (1982-1987)
- por. mar. Krzysztof Serafinowicz (1991-1992)
Dane taktyczno-techniczne
- Wyporność standardowa: 171 t
- Długość: 38,5 m
- Szerokość: 7,6 m
- Prędkość maksymalna: 40 w
- Zasięg: 800 Mm
- Autonomiczność: 5 dób
- Załoga: 30 osób
Uzbrojenie
- 4×1 wyrzutnie przeciwokrętowych pocisków rakietowych P-15 Termit (NATO: SS-N-2A Styx)
- 1×4 wyrzutnia przeciwlotniczych pocisków rakietowych Strzała-2M (NATO: SA-N-5 Grail)
- 2×2 armaty morskie kalibru 30 mm AK-230
Podsumowanie
ORP „Kołobrzeg” był istotnym elementem polskiej Marynarki Wojennej przez ponad dwie dekady. Jego historia, dane techniczne oraz uzbrojenie odzwierciedlają znaczącą rolę w obronności kraju w czasach zimnej wojny.
„`