Historia i produkcja Zastavy 750
Zastava 750 to model samochodu, który powstał w wyniku współpracy koncernu Fiat z jugosłowiańskimi zakładami Crvena Zastava. Porozumienie dotyczące produkcji różnych modeli zostało podpisane 12 sierpnia 1954 roku. W 1960 roku na rynek trafiła wersja 750, która odpowiadała włoskiemu Fiatowi 600D.
Dane techniczne
- Typ: 2-drzwiowy fastback
- Segment: A/B
- Silniki benzynowe:
- 633 cm³ (600)
- 767 cm³ (750)
- 848 cm³ (850)
- Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
- Rodzaj napędu: silnik z tyłu, napęd na tylne koła
- Wymiary:
- Długość: 3295 mm
- Szerokość: 1378 mm
Wersje i zmiany
Model Zastava 750M pojawił się w 1968 roku z nowym kierunkiem otwierania drzwi. W 1969 roku wprowadzono większe reflektory oraz zmieniono wygląd zderzaków. Wyróżniano dwie wersje: 750S (podstawowa) i 750L (luksusowa), różniące się wyposażeniem.
Od 1977 do 1984 roku model był montowany w Kolumbii przez Compañía Colombiana Automotriz (CCA) pod nazwą Zastava 750Z lub Fiat 750Z. Samochód był również eksportowany do Polski w latach 1965–1970 oraz do Ameryki Łacińskiej od połowy lat 70.
Podsumowanie
Zastava 750 to klasyczny model samochodu, który zdobył popularność dzięki swojej prostocie i funkcjonalności. Jego różnorodne wersje oraz obecność na rynkach zagranicznych świadczą o jego znaczeniu w historii motoryzacji. Model ten pozostaje symbolem epoki, w której powstał, a także przykładem udanej współpracy międzynarodowej w przemyśle motoryzacyjnym.
Kategorie
- Fastbacki
- Samochody miejskie
- Samochody tylnonapędowe
- Samochody z lat 50.
- Samochody z lat 60.
- Samochody z lat 70.
- Samochody z lat 80.