Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP)
Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) to wydzielony teren w pasie drogowym, przeznaczony na potrzeby podróżnych. MOP-y w Polsce klasyfikowane są na trzy kategorie:
- MOP klasy I – funkcja wypoczynkowa; zawiera parking, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne oraz oświetlenie. Może również posiadać obiekty małej gastronomii.
- MOP klasy II – funkcja wypoczynkowo-usługowa; obejmuje wszystko z klasy I oraz dodatkowo stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i informacje turystyczne.
- MOP klasy III – funkcja wypoczynkowa i usługowa; zawiera elementy z klasy II oraz obiekty noclegowe, a także usługi pocztowe, bankowe, turystyczne i ubezpieczeniowe.
MOP-y są związane z drogami o ograniczonej dostępności, takimi jak autostrady i drogi ekspresowe, i muszą znajdować się w pasie drogowym. Nie należy mylić ich z prywatnymi stacjami paliw czy punktami gastronomicznymi, które funkcjonują na drogach niższej klasy.
Problemy z Dzierżawą MOP-ów
MOP-y w Polsce są zazwyczaj własnością Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Osoby zainteresowane uruchomieniem obiektu mogą uzyskać prawo dzierżawy na 20 lat, jednak wiąże się to z wysokimi kosztami. Przykładowo, czynsz za stację benzynową z restauracją może wynosić 130 tys. zł miesięcznie, plus 3,5% przychodów. Dodatkowo, dzierżawca zobowiązany jest do wpłacenia 50% czynszu przed otwarciem obiektu.
Z powodu rygorystycznych warunków, wielu potencjalnych dzierżawców rezygnuje z inwestycji w MOP-y.
Podsumowanie
MOP-y stanowią istotny element infrastruktury drogowej w Polsce, oferując różnorodne usługi dla podróżnych. Ich funkcjonowanie napotyka jednak na liczne trudności związane z dzierżawą i kosztami, co prowadzi do braku chętnych do ich uruchomienia.