Yugo Koral/Zastava Koral
Yugo Koral, znany również jako Zastava Koral, to mały samochód osobowy produkowany od października 1980 roku przez jugosłowiańskie zakłady Zastava w Kragujevacu. Model ten był oparty na Fiacie 127, którego licencję zakupiono pod koniec lat 70. Wprowadzono go do produkcji po zaprojektowaniu nowego nadwozia.
Historia i opis modelu
Projekt samochodu rozpoczął się w 1978 roku w Turynie, a jego pierwsza nazwa brzmiała Zastava 102. Celem było zastąpienie starszego modelu 750 oraz uzupełnienie oferty Zastavy. Masowa produkcja ruszyła 28 listopada 1980 roku. W latach 90. model przeszedł niewielkie zmiany stylistyczne i techniczne, w tym wprowadzenie jednopunktowego wtrysku paliwa oraz możliwość instalacji katalizatora. W 1998 roku zaprezentowano prototyp Yugo Euro. Produkcja Yugo Koral zakończyła się 11 listopada 2008 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 794 428.
Eksport
W latach 1985–1991 Yugo Koral był eksportowany do Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedano 145 511 egzemplarzy. Auto oferowane było także w Europie, w tym w Polsce, Grecji, Holandii i Belgii. W 1985 roku zmieniono nazwę marki na Zastava Yugo, a model Zastava Yugo 45 przemianowano na Yugo Koral. Na rynku włoskim pojazd sprzedawano pod nazwą Innocenti Koral.
Dane techniczne
- Segment: B
- Typy nadwozia: 3-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowy kabriolet
- Silniki:
- 0,9 l – 45 KM
- 1,1 l – 60 KM
- 1,3 l – 65 KM
- Skrzynia biegów:
- 4-biegowa manualna (model 45)
- 5-biegowa manualna (modele 55, 60, 65)
- Napęd: przedni
- Wymiary:
- Długość: 3528 mm
- Szerokość: 1542 mm
- Wysokość: 1389 mm
- Rozstaw osi: 2149 mm
- Masa: 802-920 kg
- Zbiornik paliwa: 30 l
- Liczba miejsc: 5
Układ zawieszenia i hamulcowy
- Zawieszenie: niezależne
- Oś przednia: kolumny McPhersona
- Oś tylna: poprzeczne resory piórowe
- Hamulce:
- Przednie: tarcze
- Tylne: bębny
Yugo Koral pozostaje ważnym elementem historii motoryzacji w regionie, a jego wpływ można dostrzec w wielu krajach, w których był oferowany.