Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Zastava Koral

Yugo Koral/Zastava Koral

Yugo Koral, znany również jako Zastava Koral, to mały samochód osobowy produkowany od października 1980 roku przez jugosłowiańskie zakłady Zastava w Kragujevacu. Model ten był oparty na Fiacie 127, którego licencję zakupiono pod koniec lat 70. Wprowadzono go do produkcji po zaprojektowaniu nowego nadwozia.

Historia i opis modelu

Projekt samochodu rozpoczął się w 1978 roku w Turynie, a jego pierwsza nazwa brzmiała Zastava 102. Celem było zastąpienie starszego modelu 750 oraz uzupełnienie oferty Zastavy. Masowa produkcja ruszyła 28 listopada 1980 roku. W latach 90. model przeszedł niewielkie zmiany stylistyczne i techniczne, w tym wprowadzenie jednopunktowego wtrysku paliwa oraz możliwość instalacji katalizatora. W 1998 roku zaprezentowano prototyp Yugo Euro. Produkcja Yugo Koral zakończyła się 11 listopada 2008 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 794 428.

Eksport

W latach 1985–1991 Yugo Koral był eksportowany do Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedano 145 511 egzemplarzy. Auto oferowane było także w Europie, w tym w Polsce, Grecji, Holandii i Belgii. W 1985 roku zmieniono nazwę marki na Zastava Yugo, a model Zastava Yugo 45 przemianowano na Yugo Koral. Na rynku włoskim pojazd sprzedawano pod nazwą Innocenti Koral.

Dane techniczne

  • Segment: B
  • Typy nadwozia: 3-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowy kabriolet
  • Silniki:
    • 0,9 l – 45 KM
    • 1,1 l – 60 KM
    • 1,3 l – 65 KM
  • Skrzynia biegów:
    • 4-biegowa manualna (model 45)
    • 5-biegowa manualna (modele 55, 60, 65)
  • Napęd: przedni
  • Wymiary:
    • Długość: 3528 mm
    • Szerokość: 1542 mm
    • Wysokość: 1389 mm
    • Rozstaw osi: 2149 mm
  • Masa: 802-920 kg
  • Zbiornik paliwa: 30 l
  • Liczba miejsc: 5

Układ zawieszenia i hamulcowy

  • Zawieszenie: niezależne
  • Oś przednia: kolumny McPhersona
  • Oś tylna: poprzeczne resory piórowe
  • Hamulce:
    • Przednie: tarcze
    • Tylne: bębny

Yugo Koral pozostaje ważnym elementem historii motoryzacji w regionie, a jego wpływ można dostrzec w wielu krajach, w których był oferowany.